دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به رشد علمی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حدود ۹۵ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران و ۹۷ درصد مقالات علمی دانشگاه شریف مربوط به بعد از انقلاب بوده است.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی isi20 به نقل از ایسنا، سعید رضا عاملی در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاههای مختلف لبنان با اشاره به نقش و جایگاه لبنان در جهان اسلام، گفت: جامعه پردازی به این معناست که جامعه اسلامی باید به اشتراک رأی دست پیدا کند و ارزشهای اسلامی اجتماعی شده و نوع روابط ما در جامعه باهم باید مبتنی بر ارزش های الهی و اسلامی باشد.
دکتر عاملی ادامه داد: یکی از بروزهای ارزشهای اسلامی در جامعه این است که عدالت اجتماعی بنیان همه رفتارها بوده و تبعیض اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در حوزه جامعهپردازی است که جایگاه علم و فناوری و فرهنگ بسیار پررنگ است و از همین روست که مقام معظم رهبری چندین بار خاطرنشان کردهاند که تا نفس دارم از حمایت علم و فناوری دست نخواهم کشید.از همین روست که میبینید علم و فناوری در این مهرومومها بسیار رشد کرده و اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: ۹۵ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران به عنوان یکی از قدیمیترین دانشگاههای ایران مربوط به بعد از انقلاب بوده است و دانشگاه شریف نیز از جمله دانشگاههای برتر ایران است که ۹۷ درصد مقالات علمی آن مربوط به بعد از انقلاب بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، ایران تنها ۵۷۰۰ پزشک داشت که بخش قابل توجهی از آنها پزشکان هندی و پاکستانی بودند، اما امروزه ایران هر سال ۵۷۰۰ پزشک وارد شده به بازار کار دارد.
به گزارش روابط عمومی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: ۹۷ درصد داروی جمهوری اسلامی ایران در داخل تولید میشود و در این زمینه وابستگی چندانی به خارج وجود ندارد و امروز در برخی از شرکتهای خصوصی کشور تولید موتور هواپیما صورت میگیرد و کارهایی که باعث حیرت همگان است.
دکتر عاملی با بیان اینکه هیچ قطعه مکانیکی در صنعت نیست که جمهوری اسلامی خودش نتواند آن را تولید کند، افزود: فقط در ساخت توربینها، شرکت زنجیرهای مپنا توانسته رتبه سوم جهان را به دست آورد که در جایگاه بالاتری از شرکتهای بزرگ جهان قرار دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در المپیادهای علمی ریاضی، فیزیک، نجوم و ... جوانان و دانش آموزان ایرانی رتبه اول تا دهم جهان را دارا هستند و در پایگاه دادههای آماری جهانی همچون وب آو ساینس(Web of Science) رتبه تولید مقالات علمی جمهوری اسلامی ایران رتبه شانزدهم جهانی است.
دکتر عاملی با تأکید بر اینکه جهان اسلام باید در حوزه علم و فناوری قدرتمند شود، خاطرنشان کرد: صنایع دفاعی ما آنقدر قدرتمند است که دشمن اجازه تعرض و جنگ علیه ما را به خود نمیدهد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به نامگذاری سالها توسط مقام معظم رهبری گفت: ۱۰ سال متوالی است که رهبری سالهای پیش رو را با عناوین اقتصادی نامگذاری میکنند که نشان از اهمیت این موضوع است.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه اقتصاد هم باید طمع دشمن را از کشورهای خودمان دور کنیم، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم به لحاظ اقتصادی قدرتمند شویم، ممکن است برخی از جوامع در جهان پراکنده شوند و نگاه مردم ما به سمت جهان غرب متمایل شود.
وی در پاسخ به سؤالی پیرامون جایگاه حوزه در مقابله فرهنگی با دشمن گفت: امام خمینی(ره) توانست از تمامی ظرفیتهای کشور از جمله حوزههای علمیه استفاده کند.
دکتر عاملی تأکید کرد: البته حوزههای علمیه در دوران کنونی باید با حوزههای علمیه چند دهه قبل متفاوت باشند و متناسب با اقتضائات روز بتوانند با جامعه تعامل کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مرحوم مطهری معتقد بودند عالِم جدید باید با علوم جدید از جمله روانشناسی، مردمشناسی، جامعهشناسی و علوم شناختی آشنا باشد و البته دانشهای جدید تواناییهای جدیدی را برای فهم اجتماعی به وجود آورده است که بدون این نگاه و توانایی امکان تعامل با جامعه فراهم نیست. لذا روحانیت امروز علاوه بر علوم الهی، باید از تواناییهای بینرشتهای برخوردار باشند.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی isi20 به نقل از ایسنا :وزیر بهداشت بر پیگیری جدی برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: دستاوردهای زیادی در پی اجرای این برنامه در کشور بدست آمده که افزایش ۴ برابری پذیرش دانشجوی خارجی از جمله این دستاوردها است.
دکتر سعید نمکی در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به اهمیت اجرای طرح تحول آموزش پزشکی اشاره و اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طی چند سال گذشته بار سنگین طرح تحول نظام سلامت را به دوش کشیده و در این خصوص علیرغم چالشهای مختلفی که وجود داشته، موجبات رضایتمندی جامعه را تا حد زیادی فراهم کرده است.
وی در ادامه تصریح کرد: از میان همه حوزههای درگیر در طرح تحول نظام سلامت، حوزه آموزش چه در ستاد و چه در دانشگاهها، یکی از پر مراجعهکنندهترین و پرچالشترین حوزههای کاری است. به گونهای که فرآیندهای جاری اجرایی زیادی در آموزش وجود دارد که باید آنها را مدیریت کرد تا از مجرای ارتقای رضایتمندی مراجعان در حوزه آموزش، رضایتمندی کلی از مجموعه دانشگاه حاصل شود.
وزیر بهداشت تاکید کرد: در طی سالهای اخیر حوزه آموزش علوم پزشکی نشان داده است که از یک ثبات سیاستی در طول این چند سال برخوردار بوده که نشانههای این ثبات به تدریج قابل مشاهده است.
به گفته وی، برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، به عنوان سند سیاستی حوزه آموزش به خوبی توانسته است دانشگاههای علوم پزشکی را با خود همراه کند و برنامههای محیطی را در راستای چشمانداز روشن و واحدی جهتدهی کند.
دکتر نمکی خاطر نشان کرد: از جمله مهمترین نشانههای توفیق این سیاست، این است که علیرغم تغییرات متعدد در مسئولان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، سیاست تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی همچنان در حال پیادهسازی است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه دستاوردهای سختافزاری بزرگی در برنامه تحول آموزش پزشکی حاصل شده است، افزود: از میان آنها میتوان استقرار مناطق آمایشی در سطح کشور بهعنوان الگویی برای سایر دستگاهها، راهاندازی مرکز ملی راهبردی آموزش پزشکی، استقرار دانشگاه علوم پزشکی مجازی، بازمهندسی مرکز سنجشی پزشکی، راهاندازی مراکز سنجش منطقهای، راهاندازی مراکز مهارتهای بالینی منطقهای، راهاندازی مراکز آزمون الکترونیک در مناطق و دیگر موارد را نام برد.
به گفته دکتر نمکی، همچنین دستاوردهای نرمافزاری ارزشمند مانند مأموریت محور کردن مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی، اجرای برنامههای اعتباربخشی آموزشی در سطح کشور، اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی از سوی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، توسعه بینالمللیسازی و افزایش چهار برابری تعداد دانشجویان خارجی، توسعه فعالیتها در زمینه توسعه اخلاق پزشکی و تعهد حرفهای، بازنگری برنامههای درسی و انطباق آنها با نیازهای ملی و توسعه آموزش جامعهنگر و دیگر موارد از جمله برکات این سیاستهای تحولی است.
وی تاکید کرد: برای تحقق همه دستاوردهای فوق باید بکوشیم تا روند تحول آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی را سرعت بخشیم و آن را با جدیت پیگیری کنیم. به عبارت دیگر، با توجه به اینکه مهمترین مأموریت دانشگاههای علوم پزشکی مقوله آموزش، تولید و انتشار دانش و کاربردی کردن آن است، باید کوشید تا حد امکان، دانشگاههای علوم پزشکی را از بار ارائه خدمات سبکتر کرد تا چابکی حاصل، منجر به ارتقای آموزش و پژوهش در حوزه علوم پزشکی شود.
دکتر نمکی گفت: انتظار من از دانشگاههای علوم پزشکی آن است که با تلاشهای مستمر و همراه کردن مجموعه مدیران و اساتید، جریان با ارزش تحول در آموزش را که در سالهای اخیر آغاز شده را با جدیت بیشتری پیگیری کرده و تا حد امکان، بستر لازم برای پیشبرد اهداف برنامه تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت را بیش از پیش فراهم کنند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ۶۵ دانشگاه کشور در میان موثرترین دانشگاههای پر استناد برتر دنیا حضور دارند و نام ۳۵۴ پژوهشگر ایرانی در لیست پژوهشگران یک درصد برتر جهان وجود دارد.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی isi20 به نقل از ایسنا، دکتر رضا ملک زاده در مراسم نکوداشت دکتر "سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی"، پدر علم مهندسی پزشکی ایران که امروز سه شنبه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، در سخنانی به بیان پیشرفت های علمی کشور پس از انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: در حال حاضر دو هزار و ۶۴۰ دانشگاه در کشور داریم که این میزان پنج برابر کشورهای پیشرفته است.
وی افزود: امروزه ۷۰ هزار عضو هیئتعلمی و ۴۰ هزار پزشک متخصص در ایران وجود دارد. ما امروزه ۳۰ درصد از تولید علم خاورمیانه و شمال آفریقا و ۲۲ درصد تولید علم کشور های اسلامی را به خود اختصاص دادهایم.
دکتر ملکزاده با بیان این که به طور کلی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل فارغالتحصیلان دکتری ph.d امکان ادامه کار و داشتن شغل آکادمیک را پیدا میکنند افزود: با این سرعتی که فارغ التحصیلان دکترای مهندسی تولید میشوند سیستم آموزش عالی مهندسی در آینده توانایی جذب و به کارگیری اکثر فارغالتحصیلان دکترای مهندسی را ندارد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان با اشاره به تاثیرات علمی دکتر هاشمی گلپایگانی بر فضای علمی کشور پس از انقلاب اسلامی درباره جایگاه علمی ایران در سال ۲۰۱۹ گفت: ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه اول در تولید علم و انتشار مقاله در منطقه را به دست آورده است.
دکتر علی اکبر صالحی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: دیروز متوجه شدم که قرار است امروز نکوداشت برادر گرانقدرم دکتر هاشمی برگزار شود بنابراین به دفتر اعلام کردم که هر کاری که وجود دارد لغو کنید، من حتماً باید به این برنامه بروم. قریب به ۴۱ سال است که با دکتر هاشمی آشنایی دارم شخصیت ایشان به گونهای است که همه را جذب میکند.
وی افزود: زمانی که ایشان وزیر بود من رئیس دانشگاه صنعتی شریف بودم. ایشان افتخار دادند و من را به عنوان معاون آموزشی منصوب کردند یکی از بهترین دوران خدمت بنده همان دوران بود. مدیران دو دسته هستند "مدیران ماکرو"و "مدیران میکرو "، مدیران میکرو مدیرانی هستند که آنقدر به جزئیات توجه می کنند تا اصل از دست برود اما آقای دکتر هاشمی یک مدیر ماکرو بود.
صالحی با بیان این که دوره وزارت هاشمی یکی از بهترین دوران وزارت علوم بود افزود: در آن زمان بحث جذب ایرانیان خارج از کشور مطرح بود همان مشکل را الان هم داریم؛ یعنی برخی محققان و نخبگان ترجیح می دهند در خارج از کشور فعالیت کنند البته نمیتوان چندان هم به آنها خرده گرفت چراکه ممکن است در خارج از ایران امکانات بهتری برای ایشان فراهم باشد دکتر هاشمی در آن زمان بحث "استادِ معین" را پیشنهاد کردند یعنی استادان ایرانی خارج از کشور در همان کشورهای خارجی باشند اما به گونهای عمل کنند که اتصال علمی با ایران برقرار باشد.
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بحث تشویق استعداد های خوب برای انتخاب رشته های علوم پایه در دوره وزارت ایشان هم مطرح بود نمیتوانیم جبری به دانشجویی که تازه میخواهد وارد دانشگاه شود بگوییم فیزیک یا شیمی را انتخاب کن معمولاً دانشآموزان علاقهمندند که پزشک یا مهندس شود ما به این نتیجه رسیدیم که باید شرایط تشویقی را برای انتخاب رشته های علوم پایه فراهم کنیم. پیشنهاد شد دکترای پیوسته فیزیک ریاضی و بیوتکنولوژی در دفترچه کنکور ایجاد شود برخی گفتند چنین چیزی در خارج از کشور نداریم ولی ما گفتیم تا کی باید باید اقتباسکننده باشیم؟
صالحی افزود: دکترای پیوسته برخی رشتههای علوم پایه ایجاد شد و در نهایت شاهد آن بودیم که برترین رتبههای کنکور این رشتهها را انتخاب میکردند و برخی دانشجویان حتی تا پایان دکترا هم در ایران نمیماندند، یعنی آن قدر خوب تربیت شده بودند که کشورهای خارجی در همان میانه تحصیل از آنها دعوت میکردند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان با توصیف صفات یک عالم و نسبت دادن آنها به دکتر گلپایگانی افزود: از بانیان این مراسم تشکر میکنم. نام نیک دکتر هاشمی بر کتاب قطور افتخارآفرینان ایرانی در زمره بزرگان ثبت خواهد شد.
ایجاد جایزهای به نام دکتر هاشمی گلپایگانی
به گزارش ایسنا، دکتر محمود اسعدی نیز در بخشی از این مراسم نکوداشت در سخنانی با اشاره به لزوم شکلگیری و توسعه رشتهها و فعالیتهای بین رشته ای افزود: دکتر هاشمی با بنیانگذاری رشته مهندسی پزشکی در ایران مهندسان را با پزشکان آشتی دادند. حتما نیاز ما به تلفیق رشته های مختلف ضرورت آشکاری باشد. این جلسه می تواند آغازگری برای آشتی میان رشتههای مختلف باشد.
وی افزود: اگر فرهنگ را اساس همه علوم در نظر بگیریم و آن را به عنوان پاسخی که انسان به نیازهایش در جامعه میدهد قبول کنیم بنابراین تشخیص نیاز و پاسخ به هنگام به آن می تواند انسان را از بحرانها نجات دهد.
اسعدی در ادامه ضمن ارائه پیشنهادی در خصوص ایجاد جایزهای به نام دکتر هاشمی گلپایگانی گفت: با توجه به این که مراسمهای مختلفی در جهت پاسداشت ایشان برگزار شده پس از توقف چند ساله ای که در برگزاری مراسم چهره های ماندگار داشتیم جایزه ای به نام ایشان و برای مهندسی پزشکی در نظر گرفته می شود تا این رشته انشاءالله تداوم پیدا کند. امیدوارم ما بتوانیم هر ساله پایاننامهها و رساله های دکترای مهندسی پزشکی را بررسی کنیم و با زعامت خود دکتر هاشمی افرادی که در این رشته تلاش و نوآوری میکنند را معرفی کنیم.
در ادامه، دکتر علیرضا رهایی رئیس مرکز تحقیقات زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در فرهنگ دینی ما استادان و جایگاه ویژهای دارند اینکه از استادان تجلیل میشود ارزش نهادن به جایگاه علم و دانش است چون این اساتید معظم سرمایههای دانشگاه هستند.
وی افزود: در دهه ۶۰ دانشگاهها با مشکلات زیادی روبه رو بودند. برنامهریزی دقیق دکتر هاشمی گلپایگانی باعث شد برنامه های قدیم به روز شوند و برنامه های جدیدی تدوین شود. با تلاش گسترده ایشان رشته مهندسی پزشکی پایه گذاری شده که در حال حاضر میبینیم دانشآموختگان آن در نظام پزشکی بسیار تاثیرگذار هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در دهه هفتاد تعداد محدودی عضو هیئت علمی داشتیم حضور دکتر هاشمی در وزارت علوم و همت و تلاش و روی گشاده ایشان باعث شکلگیری حرکات خوبی در دانشگاهها شد. ایشان بر روی نظم و اصول پافشاری داشتند و این برای ما که در آن زمان مدیران اجرایی دانشگاهها بودیم بسیار مفید بود.
در بخش دیگری از این مراسم نکوداشت، دکتر هاشمی گلپایگانی به بیان شرح تصمیم گیری خود برای انتخاب حوزه مهندسی پزشکی پرداخت و همچنین دوران تحصیل خود در ایران و آمریکا پرداخت و افزود: از بانیان این مراسم بسیار تشکر میکنم. امیدوارم حضور افراد و سخنان آنها در این مراسم در بالا بردن انگیزه جوانان موثر باشد.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی isi20 به نقل از ایسنا دانشگاه سمنان توانست نام خود را در جدیدترین نظام «رتبهبندی دانشگاهها بر پایه عملکرد علمی» یا «یورَپ» در میان دو هزار و 500 موسسه برتر جهان و ۴۵ مؤسسه ایرانی حاضر در این رتبه بندی جهانی در سال ۲۰۱۹ ثبت کند.
«یورَپ» از نظامهای رتبهبندی جهانی است که مؤسسههای جهان تراز را شناسایی و جایگاه آنها را در برابر یکدیگر ارزیابی میکند.
شمار مقالهها، شمار استنادها، شمار کل انتشارات، بهرهوری علمی، تأثیر پژوهشی، و همکاری جهانی؛ 6 ملاک کلیدی نظام «یورپ» برای ارزیابی مؤسسههای آموزش عالی است
بر اساس این رتبه بندی دانشگاه سمنان توانسته است در میان 45 موسسه ایرانی حاضر در این رتبه بندی رتبه 20 و در میان دو هزار و 500 موسسه جهانی رتبه یک هزار و 130 را بدست آورد .
به گزارش ایسنا؛ در سالهای 2014 تا 2016 دانشگاه سمنان در این رتبه بندی حضور نداشت و تنها در رتبه بندی 2013-2014 حضور داشت که رتبه دانشگاه در این سالها یک هزار و 623 بود که اکنون دانشگاه سمنان توانسته است نسبت به رتبه مذکور با اختلاف 493 رتبه، رتبه بهتری را در سال 2019 کسب کند.
همچنین براساس این رتبهبندی معتبر جهانی ، دانشگاه صنعتی شاهرود دیگر دانشگاه معتبر استان در رتبه 36 ملی و 1628 جهانی قرار گرفته است.
انتهای پیام
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر طراحی نقشه راه همکاری دو کشور ایران و پاکستان گفت: چارچوب همکاری در آیندهای نزدیک نهایی خواهد شد و تعدادی از دانشگاههای علوم پزشکی ایران این مسئولیت را خواهند داشت تا در زمینه تربیت دانشجو و تبادلات علمی و گسترش پژوهش ها با پاکستان همکاری کنند.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی isi20 به نقل از ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در بازگشت از سفری که به پاکستان داشت هدف از این سفر را تدوین چارچوب همکاری در زمینه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات عنوان کرد و گفت: در این سفر سعی شد مقدماتی برای طراحی نقشه راه دو کشور در زمینه توسعه همکاری های مرتبط با سلامت فراهم شود.
وی همچنین از بازدید هیات ایرانی از مراکز علمی و درمانی پاکستان و دیدار با مقامات این کشور خبر داد و گفت: در این سفر در دیدار با دکتر ظفر میرزا مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در خدمات بهداشتی و برخی مقامات سلامت این کشور گزارشی از وضعیت آموزش، پژوهش، ارائه خدمات و همچنین برنامه کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور ارائه شد.
لاریجانی افزود: مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در خدمات بهداشتی ضمن استقبال از برنامه های جمهوری اسلامی ایران در حوزه کنترل بیماری های غیرواگیر، بر لزوم استفاده پاکستان از تجارب کشور و پیاده سازی برنامه هایی مشابه در این کشور تاکید کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در این دیدار ضمن بررسی توافق های صورت گرفته و ظرفیت های موجود دو کشور، بر استفاده از این ظرفیت ها برای توسعه همکاری ها در حوزه های مختلف تاکید شد.
به گزارش وبدا، دکتر لاریجانی با اشاره به بازدید از دانشگاه آقاخان پاکستان و دیدار با برخی اساتید این دانشگاه گفت: همچنین از موسسه همدرد که در زمینه طب سنتی فعالیت می کند بازدید به عمل آمد.
وی از ملاقات با انستیتوهای علوم پزشکی پاکستان سخن گفت و اظهار داشت: در ملاقات با دکتر ارشد تقی رییس نظام پزشکی پاکستان ضمن اشاره به ظرفیت های ایران در آموزش علوم پزشکی، مقرر شد الگویی برای تحصیل پزشکان پاکستانی در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، در قالب سیستم دانشجویان بین الملل طراحی شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران برترین کشور منطقه در تحقیقات علوم پزشکی است، گفت: در ملاقات با دکتر صائمه حمید معاون دانشکده فاطمه جناح بانوان پاکستان در زمینه تقویت همکاری های پژوهشی و علمی تاکید شد. همچنین بازدیدی هم از مرکز برنامه ریزی دارویی پاکستان صورت گرفت.
وی با بیان اینکه ایران و پاکستان برنامه هایی برای حمایت از فقرا دارند، گفت: امیدواریم با به اشتراک گذاری تجارب و همکاری ها بتوانیم این برنامه ها را گسترش دهیم.
دکتر لاریجانی با اشاره به ملاقات با دکتر سامیه نشتر مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در مبارزه با فقر و محافظت اجتماعی افزود: در این دیدار راهکارهای همکاری دو کشور در زمینه کاهش فقر و آسیب های اجتماعی بررسی شد و مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه ایران در زمینه آموزش، بهداشت و خدمات اجتماعی پیشرفت های قابل توجهی داشته، از تمایل این کشور برای گسترش همکاری های فی مابین سخن گفت.