به گزارش وبسایت مقاله نویسی ISI20 به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر باقر لاریجانی در هشتاد و دومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی، افزود: در آیین نامه جدید سعی شده حوزه های آموزش، پژوهش و ارائه خدمات با هم دیده شود و اقدامات برجسته اعضای هیات علمی در کلیه حوزه های دیده شود و قوانین خاص موجب مغفول ماندن تلاش های صورت گرفته نشود.
وی به روند تدوین برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این برنامه ها با نظر کلیه دست اندرکاران نظام سلامت کشور تدوین شده و طی جلسات متعدد از نظرات اعضای بوردها، انجمن ها و سایر صاحبنظران بهره برداری شده است.
لاریجانی با اشاره به گفتمان جدیدی که در آموزش علوم پزشکی کشور ایجاد شده، اظهار داشت: برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نقشه راه روشنی را پیش روی دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار داده و اجرای آن ضمن ارتقای بسترهای مناسب و اعتلای کیفیت آموزش در مقاطع مختلف، زمینه های رفع نیازهای حال و آینده کشور به نیروهای متخصص را نیز فراهم خواهد کرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اعتباربخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی را از بسترهای مهمی ذکر کرد که می تواند زمینه های ارتقای آموزش علوم پزشکی را در کشور فراهم آورد.
وی افزود: این برنامه به عنوان یکی از محورهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دیده شده و با فراهم شدن مقدمات کار، از اسفندماه ۹۴ اعتباربخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی در سطح ملی و بین المللی آغاز خواهد شد.
لاریجانی گفت: شرایط جدید کشور بسترهای توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی را بیش از پیش فراهم کرده است و باتوجه به برنامه های تحول و نوآوری اقداماتی در وزارت بهداشت در دست پیگیری است.
وی تصریح کرد: سامانه EducationIran راه اندازی شده و تاکنون برنامه های درسی و آموزشی متعددی ترجمه و با تایید دبیران بوردهای تخصصی و فوق تخصصی در این سایت قرار گرفته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم معرفی ظرفیت های تربیت دانشجو در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی و جدب دانشجوی خارجی در این مقاطع گفت: شرایطی برای این کار در وزارت بهداشت در دست پیگیری است و در نظر است تا بسیاری از آزمون های بین المللی در داخل کشور به راحتی برگزار شود و همچنین تعاملات استاد و دانشجو در سطح بین الملل راحت تر صورت پذیرد.
لاریجانی به تشکیل مناطق ده گانه آمایشی و برگزاری جلسات این مناطق اشاره کرد و گفت: از بستر این مناطق می توان برای برگزاری آزمون ها از جمله آزمون گواهینامه های تخصصی و فوق تخصصی استفاده کرد.
وی اضافه کرد: از بستر این مناطق برای اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بهره برداری شده و در حال حاضر متولی کلیه بسته ها در ستاد وزارت بهداشت، مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی مشخص است و تمام سعی ما این است که اجرای فرایندهای آموزشی در سطح کشور تسهیل شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اعتلای اخلاق حرفه ای را از محورهای مهم برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: آیین نامه اعتلای اخلاق حرفه ای دستیاران به دانشگاهها ابلاغ شده و هدف این است که با نظارت اعضای بوردها ضمن ارتقای آموزش مهارتی، به اعتلای اخلاق در فارغ التحصیلان این مقاطع نیز توجه ویژه شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت رفع چالش های موجود در آموزش تخصصی و فوق تخصصی را نیازمند بازنگری برخی قوانین و همفکری و تصمیم گیری جامع در این حوزه برشمرد.