کارشناسان آموزشعالی در ژاپن هشدار دادند که محدودیتهای این کشور در بخش مطالعات دانشگاهی بینالمللی، آن را از سایر کشورهای مطرح در این عرصه عقب نگه داشته است.
به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژاپن در حوزه مطالعات دانشگاهی بینالمللی از دانشگاههای مطرح غربی فاصله دارد که این امر از محدودیت این کشور در حوزه همکاریهای آموزشی بینالمللی ناشی میشود. کارشناسان معتقدند ژاپن به دلیل آنکه بیشتر بر حمایت از تحقیقات مورد استفاده در بازارهای داخلی تمرکز دارد و در همکاریهای بین المللی محدود است نتوانسته با کشورهای مطرح در این عرصه رقابت داشته باشد.
«جاناتان آدامز» از کارشناسان این حوزه میگوید: مقالات و تحقیقات دانشگاهی که به طور مشترک در میان کشورها ارائه شدهاند به لحاظ مستند بودن، معیارهای بالاتری بدست آوردهاند و بر مقیاسهای جهانی برای ارزشیابی این آثار نیز تاثیر مفید گذاشتهاند و شواهد نشان میدهد که این امر، محرکی برای پیشبرد مطالعات دانشگاهی بینالمللی است.
به گفته آدامز، امتیاز اصلی مطالعات در یک شبکه همکاری، آن است که مقالات بینالمللی که توسط چندین متخصص نوشته شدهاند به مراتب قابل استنادتر هستند. به بیان دیگر آمار استناد به مقالاتی که نویسندگان آنها بیشتر از یک کشور بودهاند 50 درصد بالاتر بوده است.
در آمریکا تقریبا 30 درصد مقالات ارائه شده توسط چند نویسنده انجام گرفته که این رقم در سال 1981 تقریبا صفر بوده است. در انگلیس رشد قابل توجهی گزارش شده به گونهای که در سال 2012، 50 درصد مقالات آن نویسندگان بین المللی داشته و نسبت به سال 1981 با 15 درصد افزایش چشمگیری داشته است.
به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتیز نیوز، کارشناسان تاکید کردند سه چهارم مقالات ارائه شده در ژاپن توسط نویسندگان داخلی بوده؛ رقمی که ثابت باقی مانده و میتواند فاکتور محدودکننده برای عملکرد بینالمللی دانشگاههای ژاپن باشد و امکان رشد این دانشگاهها را در عرصه جهانی محدود سازد.