معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تدوین سند اسلامی شدن دانشگاهها در قالب 17 راهبرد، گفت: بهبود وضعیت آموزشی، افزایش شاخههای تحصیلی و ارتقای کیفیت از جمله اقدامات وزارتخانه در یک سال گذشته بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جعفر میلی منفرد در همایش معاونان آموزشی و مدیران گروه های معارف اسلامی دانشگاهها با اشاره به عملکرد یکساله وزارت علوم، اظهار داشت: بازنگری آئیننامههای وزارتخانه، بهبود وضعیت آموزشی، افزایش شاخههای تحصیلی و ارتقای کیفیت از جمله اقدامات وزارتخانه در یکسال گذشته بوده است.
وی افزود: در طول یکسال گذشته اقدامات مؤثری در دانشگاهها انجام گرفته که از جمله آنها طرح تدوین دروس دانشگاههایی که بیش از 40 سال قدمت داشته، توسط خودشان است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: سند اسلامی شدن دانشگاهها نیز پیشبینی شده که با 17 راهبرد و 116 اقدام اساسی قابل تحقق است.
میلیمنفرد اضافه کرد: برای تصویب و تحقق سند اسلامی شدن دانشگاهها، نیازمند همکاری تنگاتنگ دانشگاه با حوزه علمیه هستیم.
حجتالاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز در ادامه اظهار کرد: امروز شرایطی بر جوانان حاکم بوده که سبب شده جوانان ما مظلوم واقع شوند، چراکه خانوادهها پاسخگوی نیاز فکری جوانان نبوده و از سویی پدیدههایی نو نظیر فضای مجازی و اینترنت ذهن آنان را درگیر و فرصت تفکر را از آنان میگیرد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها بیان کرد: در حال حاضر 6 هزار استاد همراه با مجوز تدریس در کشور هستند که از این تعداد، بیش از 3 هزار نفر از آنها تحصیلات حوزوی دارند.
وی با تأکید بر ظرفیت عظیم تدریس در حوزه علوم حوزوی، تشریح کرد: امروز با وجود ظرفیت عظیم حوزهها، مشکلات فراوانی در این بخش وجود دارد که جذابیت نداشتن این دروس برای جوانان و همچنین روشهای تدریس سنتی در زمره این مشکلات به شمار میرود.
این مسئول در پایان با تأکید بر اینکه باید به دنبال شیوههای عملیاتی در تدریس علوم حوزوی بود، چنین توضیح داد: باید روش تدریس در حوزه به گونهای باشد که فکر دانشجو خلاق و فعال شود و در حقیقت دانشجو مسیر خلاقیت و تفکر را پیش بگیرد. منبع:خبرگزاری فارس