دبیر علمی ششمین کنفرانس مهندسی و فیزیک پلاسما گفت: با توجه به جایگاه علمی ایران در بخش فیزیک پلاسما ما باید سهم قابلتوجهی از بازار و تجارت مبتنی بر پلاسما را به دست بیاوریم.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی ISI20 به نقل از ایسنا، فرشاد صحبتزاده در ششمین کنفرانس مهندسی و فیزیک پلاسما که در دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) برگزار شد، تصریح کرد: پژوهشگران حوزه پلاسمای ایران در این کنفرانس گرد هم آمدند تا از تحقیقات یکدیگر بهرهمند شوند، در این میان 144 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که پس از داوری 118 مقاله مورد پذیرش واقعشده است.
وی افزود: در سال جاری تعداد آزمایشگاههای کشور که مشغول فعالیت پژوهشی در حوزه فیزیک پلاسما هستند، افزایش چشمگیری داشته است که نقطه قوتی است؛ اما باید توجه داشت این پژوهشها چه میزان در افزایش رتبه علمی کشور تأثیر گذاشته که نیاز به بررسی حرفهای و مدون دارد.
دبیر علمی ششمین کنفرانس مهندسی و فیزیک پلاسما یادآور شد: طبق رتبهبندی علمی انجامشده بر اساس شاخص ISI در تیرماه امسال کشور ما رتبه 16 در دنیا و رتبه اول در بین کشورهای مسلمان را کسب کرده است، در این بررسی یکی از قلمروهای پژوهشی برتر فیزیک است، همچنین در بخش مقالات علمی رتبه 16 را داریم.
وی خاطرنشان کرد: در بخش فیزیک اتمی و مولکولی اپتیک رتبه کشور ما 10 است و ما جزو 10 کشور برتر تولید علم در بخش فیزیک پلاسما هستیم، این در حالی است که کشورهای اروپایی که ازنظر اقتصادی از ما قویتر هستند، در این لیست بعد از ما قرار دارند.
صحبتزاده یادآور شد: در حوزه مهندسی و فیزیک پلاسما حدود 20 سال است که پلاسمای سرد اتمسفری بهصورت عام ظهور پیداکرده است، اگرچه بهصورت خاص سابقه ندارد؛ اما با توجه به اینکه پلاسما ویژگیهایی دارد که در بخشهای مختلف ازجمله کشاورزی و پزشکی استفاده میشود، بهصورت عام ظهور پیداکرده است.
وی تأکید کرد: کتابهایی با موضوع تجارت اقتصادی مبتنی بر پلاسما سرد نقشه راه مشارکت این صنعت در تجارت جهانی را تا 5 سال آینده نشان میدهند، این شاخه از علم سهم قابلتوجهی از تجارت جهانی بهخصوص تجهیزات پزشکی را خواهد داشت، با توجه به جایگاه علمی کشور در این بخش ما باید سهم قابلتوجهی از این بازار را به دست بیاوریم.
دبیر علمی ششمین کنفرانس مهندسی و فیزیک پلاسما اظهار کرد: این امر فرایند پیچیدهای است که نیاز به کار مداوم و حرفهای دارد، سازمانهای تجاری و بازرگانی باید کمک کنند تا از این فرصت در راستای اشتغالزایی به بهترین نحو استفاده کنیم، همچنین متخصصان باید در این زمینه مقالاتی را ارائه دهند که دلگرمکننده و بیانگر ارتباط منطقی تجارت و جایگاه علمی باشد.