معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ابلاغ آییننامههای جدید آموزشی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تاکید کرد: این آییننامهها عطف بهماسبق نمیشوند و در مورد دانشجویانی که ورودیهای قبل از سالهای 94 و 95 هستند ضوابط و آییننامههای گذشته حاکم است.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی ISI20 به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم رونمایی از طرح "ایجاد عضو هیات علمی فنی" در دانشگاه فنیوحرفهای با اشاره به بررسی کدرشتههای بدون مجوز دانشگاه آزاد اظهار کرد: تقریباً وضعیت همه رشتهمحلهای دانشگاه آزاد بررسی شده و نتیجه آن به این دانشگاه اعلام شده است. با توجه به اینکه آمار گسترده است بهتر است آمار دقیق از دانشگاه آزاد سوال شود. زیرا مواردی که بررسی شده به دانشگاه آزاد منعکس شده است.
اعلام نتایج مرحله اول سطحبندی دانشگاهها تا پایان سال
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با اشاره به سطحبندی دانشگاههای دولتی گفت: فاز نخست سطحبندی دانشگاههای دولتی اردیبهشت سال گذشته انجام شد. فاز دوم براساس بازخوردهایی که در مورد فاز اول از دانشگاهها گرفته میشود سال آینده انجام خواهد شد. پیشبینی میشود تا پایان سال مرحله نخست سطحبندی دانشگاهها انجام شود.
ادغام دانشگاه فنی و حرفهای با دانشگاه علمی کاربردی در زمان مقتضی باید بررسی شود
شریعتی با بیان اینکه ادغام دانشگاههای فنی و حرفهای و علمی کاربردی با یکدیگر در دست بررسی است، افزود: اینکه به طور قطع گفته شود ادغام انجام میشود درست نیست اما این موضوع یک موضوع درخور تأمل است و در زمان مقتضی باید روی این طرح کار شود.
وی افزود: چنانچه بررسی این طرح از نظر کارشناسی نتایج منطقی به همراه داشته باشد ممکن است این موضوع در دستور کار قرار بگیرد اما ادغام این دو دانشگاه در حال حاضر به طور جدی مطرح نیست.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با اشاره به آییننامههای آموزشی اظهار کرد: آییننامههای آموزشی در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از سال گذشته تاکنون سه نوبت یعنی برای هر سه مقطع در سه نوبت به دانشگاهها ابلاغ شده است و ملاک هم همین آییننامهها هستند.
شریعتی تاکید کرد: آنچه در مقطع کارشناسی ارشد ابلاغ شد منحصراً برای ورودیهای سال 94 به بعد و آنچه که برای مقطع دکتری ابلاغ شد منحصراً برای ورودیهای سال 95 به بعد است و عطف بهماسبق هم نمیشود. بنابراین دانشگاهها موظف هستند براساس این آییننامهها برنامههای آموزشی خود را برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ترسیم کنند و ضوابط مربوط به این دانشجویان را متناسب با این آییننامهها اعلام کنند.
وی افزود: طبعاً به این وسیله مشکل دانشجویان برطرف میشود و بر دانشجویانی که ورودیهای قبل از این سال هستند آییننامهها و ضوابط گذشته حاکم است.
حذف گرایشها در مقطع کارشناسی براساس نظر متخصصین صورت گرفته است
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه در مورد حذف گرایشها در رشتههای مختلف توضیح داد: حذف گرایشها فقط منحصر به حذف گرایشهای رشته هستهای نیست. گرایشها در بسیاری از رشتهها در مقطع کارشناسی حذف شدهاند و این مورد درخواست و نیاز اساتید و صاحبنظران متخصص حوزههای مختلف بوده است مگر مواد خاص و استثنایی.
شریعتی با تاکید بر اینکه حذف گرایشها در راستای کمک به دانشآموختگان و هممسیر بودن با علم و آموزش در عرصه جهانی صورت میگیرد، افزود: دانشجویان غالباً این مشکل را داشتند که هنگامی که فارغالتحصیل میشوند و در مدرکشان یک گرایش خاص نوشته شده است زمانی که وارد بازار کار شدند مشکل پیدا میکنند. اما هنگامی که با عنوان یک رشته فارغالتحصیل شوند به هر دستگاهی که مراجعه کنند متناسب با آنچه که آموختند جذب میشوند.
وی افزود: در این مورد هفت کارگروه برنامهریزی وجود دارد که هر کدام حدود 10 عضو دارند. آنها صاحبنظر در حوزههای تخصصی هستند و برنامهها را مورد توجه قرار میدهند و چنانچه برنامهای نیاز به اصلاح داشته باشد مورد حمایت وزارت علوم قرار میگیرد.