معاونت آموزشی وزارت علوم گزارش مرحله اول طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه های دولتی را اعلام كرد.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی ISI20 به نقل از خبرگزاری مهر، متن كامل این گزارش بدین شرح است: به منظور تحقق اهداف مصرح در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، از جمله بند «و» ماده ۱۵ دالّ بر استقرار «نظام جامع نظارت، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های کشور»، طرح سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه های دولتی کشور را از خردادماه ۹۴ در قالب یک پروژه مطالعاتی معتبر و با مشارکت خبرگان و متخصصان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور آغاز کرد.
اكنون پس از یک سال بررسی كارشناسی دقیق، نتایج مرحله نخست آن كه مشتمل بر سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات معتبر جمع آوری شده حول معیارها و شاخص های تعریف شده از قریب به ۷۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی است را بشرح زیر و در دو دسته جامع و تخصصی اعلام می کند.
نتایج سطح بندی
الف: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جامع (به ترتیب الفبا)
سطح ۱: اصفهان، تبریز، تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد
سطح ۲: ارومیه، الزهرا (س)، بوعلیسینا، بیرجند، خوارزمی، رازی، زنجان، سیستان و بلوچستان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر كرمان، كاشان، گیلان، یزد
سطح ۳: اراك، ایلام، بجنورد، بین المللی امام خمینی (ره)، حكیم سبزواری، خلیج فارس، دامغان، زابل، شهركرد، شهید مدنی، قم، ولیعصر (عج) رفسنجان، كردستان، لرستان، هرمزگان، یاسوج
سطح ۴: آیتالله حائری میبد، بزرگمهر قائنات، تربت حیدریه، حضرت معصومه (س)، سلمان فارسی كازرون، سید جمال الدین اسدآبادی، كوثر بجنورد، ملایر، نهاوند، نیشابور
ب: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا)
سطح ۱: صنعتی اصفهان، صنعتی امیر كبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبائی، علم و صنعت ایران
سطح ۲: صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان، صنعتی بابل، صنعتی سهند تبریز، هنر
سطح ۳: تحصیلات تكمیلی صنعتی و فنّاوری پیشرفته، صنعتی جندیشاپور، هنر اسلامی تبریز، هنر اصفهان
سطح ۴: صنعتی قم، صنعتی كرمانشاه، فنّاوریهای نوین قوچان، هنر شیراز
بر اساس این نتایج، دانشگاه ها از طریق ارزیابی از وضعیت عملکرد خود می توانند با استفاده از اطلاعاتی که به طور منظم و پیوسته در حوزه های مختلف تخصصی دریافت می کنند مزیت های رقابتی خود را در راستای تحقق سندهای بالادستی توسعه ملی و تحول آموزش عالی رصد کنند.
همچنین، اساسا سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه ها یک ابزار کارآمد و قابل اتکا به سوی تحول و توسعه هدفمند در هر یك از زیر نظام های آموزش عالی کشور محسوب می شود.
ارزیابی به عمل آمده به صورت مستمرادامه خواهد یافت و مضافا اینكه نتایج سطح بندی آن دسته از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كه اطلاعات درخواست شده را تكمیل نكرده اند در دوره های بعدی منظور خواهد شد.