ورود کاربران

حاضرین در سایت

ما 49 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

خوش آمدید به وبسایت تخصصی ISI20 ++ ++ نکات آموزنده: ++ خواندن انسان را کامل مي‌کند؛ سخنراني او را مي‌سازد و نوشتن به او دقت مي‌آموزد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 09 اسفند ماه 1398 برگزار می شود. جهت ثبت نام کافیست نام و نام خانوادگی خود را به شماره همراه 09190735916 پیامکٰ یا واتساپ و یا تلگرام نمایید. "" ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 15 شهریور و 05 و 26 مهر , 03 و 24 آبانٰ، 02 اسفند ماه 1397 و 12 اردیبهشت 1398 در دانشگاه تهران با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 09 اسفند و 16 اسفند 1397 و 18 مهرماه و 02 آبان ماه 1398 ماه در دانشگاه علم و صنعت با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 22 تیرماه 1397 در دانشگاه بقیه الله العظم با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 18 اسفند 1396 در شهر زیبای رشت با تدریس دکتر مهدی عشقی در مرکز جامع روانشناسی استان گیلان برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 01 آذرماه 1396 در شهر زیبای تبریز با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 26 مهرماه 1396 با تدریس دکتر مهدی عشقی در شهر زیبای الیگودرز دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز، استان لرستان برگزار شد. ++ ++ بیست و پنجمین دوره کارگاه پروپوزال نویسی و پایان نامه نویسی استاد مهدی عشقی در تاریخ 29 تیر ماه 96 روز پنجشنبه(تعطیل رسمی) برگزار شد. ++ . ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 31 تیرماه 1396 با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه مالک اشتر برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI ++ ++ پایان‌ نامه یا تز یا رساله نوشتاری است که دانشجویان در موضوعی خاص مربوط به رشته تحصیلی خود، برای دریافت مدرک تحصیلی می‌نویسند.

جیب خالی، مدرک عالی

جیب خالی، مدرک عالی

تب مدرک‌گرایی در سال‌های اخیر به 40 درجه رسیده، به طوری گروهی از افراد که از قضا تعدادشان هم کم نیست، ترجیح می دهند برای "پزاجتماعی" هم که شده، با مدرک تحصیلی بالاتر به اطرافیان معرفی شوند.

به گزارش وبسایت مقاله نویسی ISI20  به نقل از ایسنا، درجه تب ادامه تحصیل به ویژه در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری موازی با تب مدرک‌گرایی رو به افزایش است. به طوری که سال هاست افراد، دیگر به مدرک کارشناسی رضایت نمی دهند و حتی بدون اینکه مدرک تحصیلی شان در یافتن شغل یا افزایش حقوقشان تاثیری داشته باشد، در جهت ادامه تحصیل گام بر می دارند.

 

توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی یکی از ابزارهای گسترش مرزهای دانش است و افزایش ورود دانش آموختگان دوره کارشناسی به دوره‏‌های تحصیلات تکمیلی نیز یکی دیگر از ماموریت‌های وزارت علوم در برنامه‌های توسعه‌ بوده است، اما پرسش این است که چند درصد از رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های پولی و غیرپولی کشور براساس نیاز بازار و متناسب با سند چشم‌انداز دایر و مجوز آن صادر شده است؟

این در حالیست که گسترش کمی دانشگاه‌ها بدون توجه به زیرساخت‌ها به تشدید معضل بیکاری و تربیت فارغ‌التحصیلان کم‌سواد و بدون هدف دامن می‌زند.

 

هیچ کار دیگری جز ادامه تحصیل ندارم

در همین راستا، "مریم" که در رشته روزنامه‌نگاری در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده است، می گوید: من امسال قصد شرکت در آزمون ارشد ارتباطات را دارم اما هدف خاصی مد نظرم نیست، در واقع من شغل مورد نظر خود را پیدا کردم و تصمیمی برای تولید مقالات علمی ندارم، اما از آنجایی که فعلا قصد ازدواج ندارم، گویی هیچ کار دیگری جز ادامه تحصیل برای انجام دادن ندارم، انگار می خواهم بار دیگر توانایی‌هایم را به خودم ثابت کنم.

 

ادامه تحصیل با هدف فرار از سربازی

"علی"، دارای مدرک کارشناسی رشته حسابداری، " فرار از سربازی" را دلیل ادامه تحصیل خود عنوان می‌کند و ادامه می دهد: دلیل اصلی ادامه تحصیل من، فرار از سربازی است؛ در حال حاضر که پذیرش در دانشگاه آنقدر آسان شده، درس خواندن را به سربازی رفتن ترجیح می دهم.

 

علاقه، مهم‌ترین دلیل ادامه تحصیل

این درحالی است که "زهرا"، فارغ التحصیل رشته ادبیات در مقطع کارشناسی ارشد، علاقه را مهم ترین دلیل خود برای ادامه تحصیل می داند و اظهار می‌کند: من 9 سال پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل اقدام کردم اما در طول این سال‌ها دائما به ادامه تحصیل می‌اندیشیدم زیرا علاقه زیادی به رشته تحصیلی خود داشتم و اولین دلیل ادامه تحصیل، علاقه و یادگیری مباحث جدید بود، هرچند متاسفانه تحصیل در کارشناسی ارشد کمک زیادی برای یادگیری مباحث جدید نکرد و بسیاری از مباحث کارشناسی و کارشناسی ارشد مشابه بود. البته در زمان تحصیل مقاله‌ای ارائه دادم که موضوع جدید و نویی داشت، به همین دلیل خود را بی بهره در افزایش بار علمی کشور نمی‌دانم.

 

ترجیح دادم فرزندم به اطرافیان خود بگوید که مدرک مادرم "ارشد" است

"سیما"، دانشجوی ترم اول پژوهشگری در مقطع ارشد، نگاه دیگری به ادامه تحصیل داشته و علاوه بر علاقه به درس، پرستیژ اجتماعی را دلیل مهمی برای ادامه تحصیل خود عنوان می کند و می گوید: دلیل ادامه تحصیل من پس از 7 سال، افزایش حقوق نبود بلکه دلم برای درس‌خواندن تنگ شده بود. از طرف دیگر ترجیح می دادم فرزندم به معلم یا دوستان خود بگوید که مدرک مادرم کارشناسی ارشد است نه کارشناسی؛ هرچند گمان نمی کنم با اخذ مدرک کارشناسی ارشد کمکی به بار علمی کشور کنم زیرا از آنجایی که من شاغل، مادر و همسر هستم، نمی‌توانم کارهای علمی زیادی انجام دهم.

 

ادامه تحصیل با هدف تولید علم و مهاجرت به خارج از کشور

"مهرداد" که امسال اقدام به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد زبان کرده، دلیل این اقدام خود را ادامه تحصیل در خارج از کشور بیان می‌کند و می‌گوید: از آنجایی که در حال حاضر هزینه کافی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را ندارم، باید از طریق ادامه تحصیل در داخل و اخذ بورسیه اقدام کنم.

 

وی با تاکید بر اینکه دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد پرستیژ خاصی در جامعه دارد، افزود: من از حالا تصمیم به نوشتن مقاله‌های علمی دارم، اما متاسفانه بسیاری از دختران یا به دلیل اینکه کار دیگری برای انجام دادن یا موقعیت ازدواج ندارند و پسران برای فرار از سربازی و ازدواج ، اقدام به ادامه تحصیل می‌کنند.

 

کاش به جای ادامه تحصیل، اقدام به انجام امور دیگر برای ارتقای مهارت می کردم

اما "سعیده" که دارای مدرک ارشد در رشته تربیت بدنی است، ادعا می کند: من کاملا با هدف افزایش علم، پرستیژ و پیشرفت در شغل ادامه تحصیل دادم اما اکنون به این نتیجه رسیده‌ام که کاش به جای ادامه تحصیل، اقدام به انجام امور دیگر برای ارتقای مهارت خود می کردم زیرا ادامه تحصیل نه به ارتقای شغلم کمک کرد نه به افزایش مهارتم.

 

"عاطفه" نیز که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته برق است، می گوید: یافتن شغل و افزایش پرستیژ اجتماعی از اهداف من برای ادامه تحصیل بود، اکنون پرستیژ اجتماعی من ارتقاء یافته است اما هنوز بیکار هستم.

 

زمانی گفته می‌شد که افتخار می‌کنیم بیکاران ما تحصیلکرده هستند اما این امر فقط ظلم به جوان و کشور است. فرد تحصیلکرده بیکار نسبت به کسی که تحصیلات بالایی نداشته و بیکار است سرخورده‌تر و افسرده‌تر است.

 

بیش از 75 درصد بیکاران، تحصیلکرده هستند

مسلما، یکی از دلایل ادامه تحصیل افراد پیدا کردن شغل مناسب است در حالی که بر اساس نتایج آمارگیری نیروی کار سال 1393 از سوی مرکز آمار ایران، بیش از 110 هزار نفر با مدرک دکترا در کشور بیکارند.

 

همچنین به گفته ابوالفضل فتح اللهی - نایب رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور بیش از 75 درصد بیکاران از قشر تحصیلکرده هستند که امیدی به یافتن شغل مناسب ندارند و طبق گفته کوروش پرند - معاون سابق وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی - نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاهی 10 برابر کسانی است که دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم هستند.

 

به جای اشتغال، راه تحصیل برای افراد جامعه باز شده

 تحصیلکردگان در حالی 70 درصد بیکاران کشور را تشکیل می‌دهند که امیرمحمود حریرچی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت وگو با ایسنا، می‌گوید: متاسفانه به دلیل نبود شغل، بسیاری از فارغ التحصیلان مجبور می‌شوند به شغل‌هایی پناه ببرند که مرتبط با رشته تحصیلی‌شان نیست. از طرف دیگر از آنجایی که نتوانستیم برای افراد جامعه شغل ایجاد کنیم راه دانشگاه را برای آنها باز گذاشته‌ایم.

 

او نیز معتقد است که اکثر پسرها برای تاخیر در سربازی و اکثر افراد برای کسب شرایط مناسب تر از نظر ازدواج، اقدام به ادامه تحصیل می‌کنند. همچنین مدیریت کشور و اینکه اکثر مسئولین کشور عناوین دکتر، مهندس و... را یدک می‌شکند، به اهمیت دارا بودن مدرک بالاتر دامن می‌زند و باعث می‌شود به تحصیل بهای بیشتری داده شود.

 

تبدیل پذیرش دانشجو به منبع درآمد برای دانشگاه‌ها

این مددکار اجتماعی با انتقاد از پذیرش بالای دانشجو اظهار می‌کند: آموزش عالی به شکل کنترل نشده‌ای گسترش یافته است و چنانچه افراد در کنکور موفق به کسب رتبه لازم برای پذیرش در دوره روزانه نشوند می‌توانند به راحتی در دوره‌های نیمه حضوری، غیر انتفاعی، پردیس‌های خودگردان که برای دانشگاه‌ها به یک منبع درآمد تبدیل شده پذیرش شوند. این امر در کنار امور دیگر مانند مکفی نبودن تعداد اعضای هیات علمی نسبت به دانشجویان، عدم تربیت مهارتی دانشجویان و... باعث کاهش کیفیت آموزش عالی و عدم توانایی و مهارت فارغ‌التحصیلان شده است.

 

 

ناکافی بودن تولید علم و انجام پژوهش در دانشگاه‌ها

وی با اشاره به تولید علم و انجام پژوهش در دانشگاه‌ها اظهار می‌کند: از یک طرف بودجه تولید علم و انجام پژوهش در دانشگاه‌ها کافی نیست و از طرف دیگر عدم تمایل دانشجویان به این امور باعث شده که تحقیقات دانشگاه‌ها به پایان نامه و رساله خلاصه شود.

 

 

افراد با تحصیلات سعی می‌کنند از برچسب بیکار فرار کنند

این استاد دانشگاه با اشاره به جو ایجاد شده در جامعه نسبت به تحصیلات می‌گوید: افراد گمان می‌کنند تحت تاثیر عناوین دکتر، مهندس، دانشگاهی و... هم می‌توانند از بیکاری فرار کنند و هم دارای پرستیژ اجتماعی شوند. در صورتی که از پرستیژ اجتماعی فردی که دارای مدرک تحصیلی بالایی بوده اما بیکار است، کم می‌شود. متاسفانه موفقیت در جامعه ما خلاصه به تحصیلات دانشگاهی شده است.

 

 

وجود بیکاران تحصیل‌کرده ظلم به افراد و کشور است

حریرچی بر این نکته تاکید می‌کند که تحصیلات بالاتر توقعات شغلی را بالاتر می‌برد و ادامه می‌دهد: فردی که حاضر است با مدرک دیپلم مشغول به کاری شود، نمی‌پذیرد که با مدرک لیسانس همان کار را انجام دهد. از طرف دیگر افراد تحصیلکرده گمان می‌کنند که باید پشت میز نشینند و شرح وظایف مشخص داشته باشند یعنی حتی خلاقیت و کارآفرینی بین افراد وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: زمانی گفته می‌شد که افتخار می‌کنیم بیکاران ما تحصیلکرده هستند اما این امر فقط ظلم به جوان و کشور است. فرد تحصیلکرده بیکار نسبت به کسی که تحصیلات بالایی نداشته و بیکار است سرخورده تر و افسرده تر است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

اخبار سایت

نکات آموزنده: ++ خواندن انسان را کامل مي‌کند؛ سخنراني او را مي‌سازد و نوشتن به او دقت مي‌آموزد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 09 اسفندماه 1398 روز جمعه با تدریس استاد مهدی عشقی در تهران برگزار می شود. ++ ++ کارگاه کاربردی پروپوزال نویسی 06 دیماه ماه روز جمعه برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاه تهران در 15 شهریور و 05 ، 26 مهر و 03 و 24 آبان ، 02 اسفند ماه با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاه علم و صنعت در 09 و 16 اسفند ماه با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاههای بقیه الله, تهران در تاریخهای 21 تیر و 15 شهریور ماه 1397 برگزار شد. ++ ++ کارگاه روش تحقیق کاربردی در شرکت سایپا در تاریخهای 9 دیماه 1395 برگزار شد و دوره بعدی در 16 دیماه 1395 برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در دانشگاه مالک اشتر تهران در 31 تیرماه 1396 برگزار شد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 06 خرداد ماه 1395 روز پنجشنبه با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد. ++ ++ کارگاه دیگر مقاله نویسی ISI در 20 اردیبهشت ماه 1395 روز دوشنبه با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد. ++ ++ بیست و یکمین دوره کارگاه پروپوزال نویسی و پایان نامه نویسی با رویکرد روش تحقیق کاربردی و استخراج مقاله در روز جمعه 01 مرداد 95 در تهران برگزار شد. ++ ++ دوره های برگزاری شده در دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، و در شهرستانهای، دانشگاه تبریز (سه دوره)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، کالج دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مقدس، مرکز جامع روانشناسی استان گیلان (رشت)، اصفهان (باغ زیبای غدیر)، موسسه آموزشی وزارت بازرگانی)شهر زیبای شیراز، تبریز میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، دانشکده فنی حرفه ای سماء دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب با شرکت پژوهشگران فعال این شهرها برگزار گردید. ++ امیدواریم شهر بعدی، شهر زیبای شما باشد. ++ وبسایت مقاله نویسی ISI20 ++ ++ فاتح یک قله، به آنجا حمل نشده است.

تبلیغات

مطالب ناب مقاله ای

جدیدترین مطالب (اخبار دکتری - دانشگاهی)

مطالب ویـــــژه

طراحی سایت : شرکت ایفانت | سئو : سایت آمابک