ناشناخته بودن فرهنگ کارآفرینی دربدنه دانشگاه ها
مدیرکل توسعه کارآفرینی دانشگاه های کشور گفت: فعالیت ها در بخش کارآفرینی از حدود 15 سال قبل در دانشگاه ها آغاز شده، اما هنوز فرهنگ آن در بدنه اصلی دانشگاه ها مانند اساتید و دانشجویان ناشناخته است.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی ISI20 به نقل از ایسنا، علیرضا الله یاری پیش از ظهر چهارشنبه، در هم اندیشی ملی دانشگاه کارآفرین،در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی با بیان این که تنها ۲۰ درصد از اساتید دانشگاه ها با کارآفرینی آشنایی دارند، گفت: در کشور ما کارآفرینی با اشتغالزایی اشتباه گرفته می شود.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات توسعه نیافتن کارآفرینی در دانشگاه ها، آشنا نبودن اساتید با مفهوم کارآفرینی و اشتباه گرفتن آن با اشتغالزایی است.
وی اضافه کرد: به دلیل فقدان باور کارآفرینی در دانشگاه و به تبع آن جامعه، بخش عمده ای از عقب ماندگی ها و نارسایی ها قابل تفسیر است و باید بکوشیم فرهنگ جهانی شده کارآفرینی را در لایه های گوناگون جامعه توسعه دهیم.
الله یاری با بیان این که اگر به دانشگاه کارآفرین به عنوان یک نظام نگاه کنیم، مسائل جاری آن حل می شود، اظهار کرد: یکی از بارورهای کارآفرینی، اشتغال یدی است، باید این فرهنگ برای مسئولان جا بیفتد که کارآفرینی ممکن است به اشتغال یدی منجر نشود.
وی با انتقاد از این که تاکنون کارهای زیادی در راستای جا انداختن فرهنگ کارآفرینی انجام شده است اما راضی کننده نیست، تصریح کرد: از تحصیلات کلاسیک دانشجوی کارآفرین به دست نمی آید، هیچ منافاتی ندارد که یک استاد دانشگاه هم عضو هیئت علمی باشد و هم تابلوی شرکت خود را در دفترش داشته باشد.
وی افزود: به دلیل باور نکردن مدیریت ها موفق نیستیم؛ فرهنگ کارآفرینی باید به عنوان فرهنگ جامع قالب شود و از بالا به پایین پرداخته شود.
مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی دانشگاه های کشور تصریح کرد: در بحث دانشگاه کارآفرین رهبری قوی و مبتنی بر دانش و خرد خود را نشان می دهد ، باید نظام کارآفرین داشته باشد تا سازمان دانشگاه به عنوان یک سازمان کارآفرین محقق شود و تا این اتفاق نیفتد به جایی نمی رسیم.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز گفت: اجرای طرح های مرتبط با کارآفرینی موجب تامین کامل هزینه های جاری دانشگاه و بی نیازی از بودجه های دولتی می شود.
علی نجفی نژاد اظهار کرد: حدود 20 درصد بودجه های دانشگاه ها را هزینه های جاری تشکیل می دهد که می توان با صرفه جویی در دریافت بودجه های این بخش، از محل درآمدهای کارآفرینی به یاری دولت شتافت.
وی همچنین گفت: طرح کارآفرینی مورد نظر برای دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تهیه شده است و در صورت همکاری دستگاه های مرتبط در مدت زمان 5 تا 7 سال از محل طرح ،این درآمدها به طور کامل تامین و بی نیازی این دانشگاه از دریافت بودجه های جاری اعلام می شود.
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بر حرکت دانشگاه به سمت توسعه کارآفرینی اشاره کرد و افزود: با توجه به روند توسعه ای وظیفه مندی دانشگاه ها از فرآیند آموزشی- پژوهشی به فرآیند ایجاد کسب و کار و کارآفرینی به دلیل حجم زیاد دانش آموختگان و جوابگو نبودن ظرفیت های جذب دولتی، لازم است دانشگاه ها به سمت ایجاد مراکز کارآفرینی سوق داده شوند تا فارغ التحصیلان قدرت ایجاد کسب و کار و توان کارآفرینی را براساس دانسته های آموزشی و پژوهشی داشته باشند.
نجفی نژاد افزود: این مساله در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به دلیل اساسی بودن کشاورزی به عنوان محور توسعه جامعه و تعدد دانش آموختگان این بخش بیشتر مورد نیاز است.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه ها، همایش های علمی و تخصصی برای تنویر افکار مدیران، برنامه ریزان و بدنه اصلی دانشگاه ها در ایفای نقش ها و وظیفه های درون بخشی و فرا بخشی و اجرای بهینه برنامه های یک دانشگاه کار آفرین در گام اول ضروری است.
رئیس علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به گذشت زمان و بهبود علم و تکنولوژی دانشگاه ها و تغییر ماهیت و رویکرد آنها افزود: بسیاری از دانشگاه ها بعد از دوره آموزش محوری به سمت پژوهش و تحقیقات رفتند و تقریبا از دو دهه گذشته دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین بوجود آمد تا دانشگاه بستری را برای تبدیل و تولید علم به ثروت مهیا کند.
نجفی نژاد افزود: هم اکنون حدود 2500 مرکز آموزش عالی و تحقیقاتی در کشور وجود دارد که بیش از چهار و نیم میلیون دانشجو در این مراکز در حال تحصیل هستند و بر این اساس بحث کارآفرین کردن دانشگاه ها و ایجاد اشتغال و تولید ثروت از طریق دانش جزو برنامه های اصلی وزارت علوم قرار گرفت.