معاون آموزشی وزارت بهداشت ماموریت گرا شدن دانشگاهها، گسترش بین رشته ای ها، ایجاد پارک های علم و فناوری را مهمترین عناصر در تغییرات آموزش عالی برشمرد و گفت: دانشگاه باید آزمایشگاه نوآوری داشته باشد.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی ISI20 به نقل از مهر، دکتر باقر لاریجانی در شانزدهمین همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری در مرکز همایش های بین المللی رازی با اشاره به وضعیت آموزش پزشکی در ایران و دنیا، گفت: چالش های موجود در آموزش پزشکی جهانی است و تنها منحصر به ما نیست و راهکارهای شبیه به هم نیز دارد. در حال حاضر نیروی انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید بدانیم که سرمایه گذاری در این بخش هزینه نیست چرا که اگر بتوانیم فردی را درست تربیت کنیم.
لاریجانی افزود: ما در سال ۲۰۱۰ در دنیا رکورد دار توسعه نیروی انسانی در تحصیلات دانشگاهی بوده ایم و رشد تندی را در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تجربه کردیم. البته در اقتصاد دانش بنیان و علم و فناوری باید تحصیلات تکمیلی را ارتقاء بدهیم. ضمن اینکه رشته پزشکی نیز رشته پر هزینه ای است اما در مقابل در حوزه اقتصاد دانش بنیان سود زیادی خواهد رساند.
وی درباره لزوم تغییر رویکردهای توسعه آموزش عالی در کشور گفت: کشورهای در حال توسعه در این زمینه سرمایه گذاری می کنند اما کشورهای توسعه یافته محصل را به گونه ای آموزش می دهند که خود به یک نوآور بدل می شود. بسیار ناپسند است که فردی در تحصیلات تکمیلی باشد و پس از آن به دنبال شغل برای وی بگردیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: در آمریکا در دو سال تعداد دانشجویان را دو برابر کردند . این روند در انگلستان و سوئد نیز ادامه یافت. در هندوستان ۸ هزار مرکز آموزش عالی و در آمریکا ۵ هزار مرکز آموزش عالی وجود دارد. در واقع به ازای هر یک میلیون نفر ۱۰ تا ۲۰ مرکز آموزش عالی وجود دارد که این عدد در کشور ما با توجه به تعداد وجود ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز آموزش عالی برای یک میلیون نفر کمتر است. اما در همان آمریکا با وجود ۵ هزار مرکز آموزش عالی تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ مرکز پژوهش محور است که رسالت های بزرگ را برعهده دارند.
وی با اشاره به چندین گزارش که بر لزوم تغییرات در آموزش پزشکی صحه گذاشته است یادآور شد: ۱۰۰ سال پیش وقتی اولین گزارش آموزش پزشکی در آمریکا منتشر شد، چندین دانشگاه و کالج پزشکی تعطیل شدند تا فرآیندهای آموزشی اصلاح شد. بنابراین مسئله محوری، دانشجو محوری، افزایش کیفیت آموزش، اخلاق پزشکی باید در فرآیندهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
لاریجانی گفت: متاسفانه مطالعات ما نشان می دهد که هنوز تفکر دانشجویی پا نگرفته و حافظه محور در اولویت است. اگر دانشجویان پزشکی را به کمپ ترک اعتیاد ببریم نگاه شان به بیماران و معتادان تغییر می کند.
وی رویکرد میان رشته ای را از مهمترین رویکردهای جهانی دانست و گفت: از ۷ هزار نفر فارغ التحصیل میان رشته ای در گذشته این عدد به ۳۰ هزار نفر رسیده در حالی که در ایران در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده ایم. در زمینه بین المللی شدن هم آسیایی ها کاربرهای خوبی هستند اما باید نقش مهم تری ایفا کنند در حال حاضر ۷۱ درصد از دانشجویان در استرالیا، ۴۰ درصد در انگلستان و ۶۲ درصد در آمریکا ، آسیایی هستند.
معاون وزیر بهداشت گفت: آموزش سنتی تنها ۲۵ درصد آموزش را در دنیا تشکیل می دهد و بخش عمده ای از آموزش برپایه الکترونیک است و ما در این زمینه باید حرکت جدی داشته باشیم.
وی بیمارستان های آموزشی را مهمترین بستر فعالیت آموزشی در آموزش پزشکی دانست و گفت: یک بیمارستان آموزشی در آمریکا ۷۵۰ میلیون دلار گرانت می گیرد پس می توان در این زمینه کار کرد. چه اشکالی دارد مدلی که در آمریکا، انگلستان، کانادا و مالزی در شکل گیری بیمارستان های جامع زنان پیش رفته، در کشور ما که بر اساس معارف اسلامی است به صورت جدی پیگیری شود.
لاریجانی گفت: مجاری اعتبارات دانشگاههای دولتی عمدتا دولتی است و باید برای آن از زمینه هایی مثل وقف استفاده کرد. اکنون در بسیاری از کشورها دانشجویان شهریه پرداز هستند.
وی با اشاره به وجود ۱۸۰ هزار دانشجو و ۱۸ هزار هیات علمی اظهار داشت: هنوز نسبت به برنامه عقب هستیم و ادغام بستر مناسبی را برای آمایش سرزمین طراحی کرده است که تحول مهمی در آن رخ می دهد. همین طور راهکارهای بالینی و پزشک خانواده نیز باید متحول شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به مطالعه فرهنگستان درباره چالش های آموزش پزشکی گفت: بومی سازی، ایجاد انگیزه در میان دانشجویان، ایجاد امید به آینده ، توجه به آموزش سرپایی و میان رشته ای ها و همچنین ارزشیابی درست از چالش های پیشرو است.