تشریح مشکلات مقاله نویسی دانشجویان علوم پزشکی
معاون آموزشی دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص مشکلات مقاله نویسی گفت: متاسفانه بیشتر دانشجویان نمی دانند در طرح تحقیق اولیه به چه سوال هایی پاسخ دهند، در حالی که اهمیت پاسخ به این پرسش ها برای پروپوزال و داشتن یک تحقیق پر بار و در نهایت نوشتن یک مقاله خوب موثر است.
دکتر حسین قنبری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، کلی بودن موضوع پروپوزال دانشجو و نبود متغیرها، شاخص های جزئی، دقیق و قابل سنجش را از مشکلات مقاله نویسی دانست و افزود: عدم توجه به ایده های نوین و بدیع، تمرکز روی ایده های تکراری و کار شده و همچنین عدم ترجمه صحیح عنوان تحقیق به لاتین، از دیگر مشکلات مقاله نویسی در دانشگاهها است.
وی ادامه داد: متاسفانه بیشتر دانشجویان نمی دانند در طرح تحقیق اولیه به سوال هایی مثل "موضوع تحقیق چیست؟"، "پرسش محوری این موضوع چیست؟"، "چه فرضیه هایی را برای پاسخ به آن می توان مطرح کرد؟" "از چه روشی برای بررسی و آزمون و نتیجه گیری از پرسش باید استفاده کرد؟" و غیره درست پاسخ دهند در حالی که اهمیت پاسخ به این پرسش ها برای پروپوزال و داشتن یک تحقیق پر بار و در نهایت یک مقاله خوب موثر است.
معاون آموزشی دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: عدم انتخاب صحیح جامعه آماری متناسب با موضوع تحقیق، مبهم و سطحی بودن بیان مساله و عدم تمرکز بر یک موضوع مشخص و دقیق از دیگر مشکلات مقاله نویسی است.
وی با بیان این مطلب که ضعف در بخش پیشینه تحقیق و عدم آگاهی دانشجو از تحقیقات انتشار یافته مرتبط با موضوع تحقیق، از دیگر چالش های مقاله نویسی است گفت: نداشتن آگاهی کافی نسبت به ابزارهای متناسب انجام پژوهش (مواردی همچون پرسشنامه، مصاحبه، آزمون، فیش، نمونه برداری، تجهیزات آزمایشگاهی)، از دیگر مشکلات مقاله نویسی است.
قنبری کمبود منابع مالی را یکی دیگر از مشکلات مهم در مقاله نویسی عنوان کرد و افزود: نبود یک مدل نظری مناسب برای انجام تحقیق و همچنین وجود نقص در بخش منابع، مآخذ، عدم معرفی منابع دست اول، به روز و اصیل (چه در زبان فارسی و چه در زبان های لاتین) از دیگر مشکلات تحقیق است.