ارتقاء 4 موسسه غیردولتی به دانشگاه/
عدم صدور مجوز تاسیس موسسه آموزش عالی
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طی بازرسیها و بررسی سطح کیفی موسسات آموزش عالی در یکسال اخیر؛ ظرفیت پذیرش دانشجوی 12 موسسه آموزش عالی غیردولتی را به دلیل پایین بودن سطح کمی و کیفی به صفر رساندهایم و همچنین 4 موسسه آموزش عالی به دانشگاه ارتقاء پیدا کردند.
دکتر کارن ابرینیا در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه کویر، با اعلام این خبر افزود: برنامه نظام سطح بندی موسسات آموزش عالی غیردولتی را طراحی و در حال اجرا داریم که امیدواریم بر اساس نتایج این طرح بتوانیم موسسات آموزش عالی را سطح بندی کنیم.
ابرینیا با اشاره به بازدید خود از موسسات آموزش عالی کرمان گفت: موسساتی که در استان کرمان می باشند نسبتا جوان و تازه تاسیس می باشند و نیازمند زمان می باشند هرچند که چند موسسه خوب نیز در استان کرمان وجود دارد که با فعالیت های آنها آشنا هستم و در خود کرمان نیز مطرح می باشند و جای امیدواری است، آنها یک رشد خوبی داشته باشند.
وی با بیان اینکه سیاست ما این است که دیگر هیچ مجوز تاسیس موسسه آموزش عالی ندهیم افزود: در یک سال اخیر هیچ مجوز تاسیس موسسه جدیدی صادر نشده است و همانطور که وزیر علوم نیز بارها گفتهاند دیگر قصد توسعه موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی را نداریم.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ملاکهای وزارت برای رتبه بندی و شاخص های کیفیت آموزش، موسسات ادامه داد: مهمترین شاخص کیفیت آموزش، وجود اعضای هیات علمی مجرب تمام وقت ، برگزاری کلاس ها درس به صورت مرتب، فضای آموزشی مناسب، تجهیزات آموزشی مناسب، کتابخانه، اینترنت و ... می باشند که با در کنار یکدگیر قرار دادن همه این شاخص ها به موسسه مورد نظر نمرهای داده خواهد شد و بر اساس آن موسسات غیرانتفاعی را سطح بندی خواهیم کرد.
وی درباره تعطیلی برخی موسسات آموزش عالی نیز به ایسنا گفت: بعضی موسسات کیفیت لازم را ندارند و ما طی بازدیدهایی که تاکنون از برخی استانهای کشور انجام داده ایم، ظرفیت پذیریش 12 موسسه را به صفر رسانده ایم و دیگر به آنها دانشجو نمی دهیم.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اگر متوجه شویم، موسسه ای در حال تخلف است و یا کیفیت آموزشی آن مناسب نباشد قطعا جلوی فعالیت آن موسسه را خواهیم گرفت.
مدیر کل آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم با تاکید بر این که بحث ارتقای کیفیت، شعار اصلی وزارت علوم است، گفت: در همین راستا باید با مطرح کردن بحث توانمندسازی،مؤلفه های ارتقای کیفیت را افزایش دهیم. یکی از این مؤلفه ها، فضای آموزش است و مؤلفه دیگر، هیأت علمی است که سیاست گذاری های وزارت علوم به شدت در صدد تقویت این مؤلفه هاست و مؤسساتی را که در این جهت حرکت رو به رشد داشته باشند ، مورد حمایت خود قرار می دهد. در همین راستا مؤسساتی که نتوانند ارتقای کیفیت دهند و به قولی آبروی آموزش عالی را زیر سؤال ببرند نه تنها از حمایت وزارت علوم بهره نخواهند برد، بلکه اجازه پذیرش دانشجو در سال جدید را نخواهند یافت. یقیناً وزارت علوم با استفاده از ابزاری که در اختیار دارد در جهت اعمال سیاست های خودگام خواهد برداشت.
ابری نیا تصریح کرد: از عملکرد موسسات می توان پی برد، این موسسات چه میزان به کیفیت آموزشی اهمیت می دهند و چه میزان پیشرفت کرده اند. برخی موسسات در سطح کشور وجود دارد که با هزینه و سرمایه گذاری زیادی ساختمان سازی کرده اند و به طور مثال ماهانه 100 میلیون تومان پول اقساط تسهیلات خود را پرداخت می کنند که این نشاندهنده آن است که آنها انسان های دلسوزی هستند و به کیفیت آموزش اهمیت داده اند. اما در کنار آنها موسساتی وجود دارد که هیچ سرمایه گذاری برای ارتقا سطح کیفی آموزش انجام نداده اند. تفاوت این موسسات به راحتی مشخص می شود.
وی در خصوص ارتقای کیفی آموزش توضیح داد: کیفیت بحثی است که دولت و وزارت علوم دولت تدبیر و امید شعار خود قرار داده است. اعتقاد بر این است که توسعه کمی وجود دارد و اکنون باید کیفیت را ارتقا دهیم. ارتقای کیفیت یک شب صورت نخواهد پذیرفت و باید روی به طور ویژه کار کرد. یکی از ابزارهایی که می توان کیفیت آموزش را تشخیص داد، طرح سطح بندی موسسات آموزشی است.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه، در سال جاری 4 موسسه آموزش عالی به دانشگاه ارتقا پیدا کردهاند ادامه داد: سطح بندی موسسات بر اساس امکانات و سطح کیفی آنها به 4 سطح الف تا د تقسیم بندی کردهایم.
ابرینیا ادامه داد: در یک سال اخیر برای ارتقای سطح کیفی موسسات آموزش عالی فعالیتهای زیادی در وزارت علوم صورت گرفته است به گونهای که در یکسال اخیر 4 موسسه آموزش عالی غیردولتی را که دارای 60 تا 70 اعضای هیات علمی تمام وقت و همچنین به امکانات کارگاهی و آزمایشگاههای خوب مجهز بوده اند را به دانشگاه ارتقاء داده ایم.
وی افزود: در مقابل نیز ظرفیت 12 موسسه آموزش عالی را به صفر رساندهایم که این اتقاقات نشان می دهد که نگاه و فعالیت های ما از دو طرف است. موسساتی که سطح بالا را دارند ارتقا می دهیم و موسساتی که ضعیف می باشند، جلوی توسعه آنها را می گیریم و در وزارت علوم معتقدیم چنین رفتاری باعث ارتقای کیفیت می شود.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد جذب سرمایه برای موسسات غیر دولتی گفت: اگر اساسنامه اصلاح شود، مطمئناً انگیزه ها در جهت افزایش سرمایه گذاری در این مؤسسات افزایش خواهد یافت. در این صورت افراد خیّری که می خواهند در این مؤسسات سرمایه گذاری کنند، مسلماً پیش خواهند آمد. در حال حاضر نیز چند نمونه از اینگونه سرمایه گذاری ها در سطح کشور موجود است که از آن میان میتوان به ایجاد چندین مؤسسه در گیلان و خراسان اشاره کرد که اصلا خود را تبدیل به خیریه کرده و سرمایه گذاران بزرگی نیز در این بخش ها ورود کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: سیاست گذاری کلی ما ارتقای کیفیت است. در بحث ساماندهی نیز یکی از کمیته ها، کمیته مالی است. البته در قانون کشور ما به تصریح بیان شده که مؤسسات غیرانتفاعی نمیتوانند از بودجه های دولتی استفاده کنند، اما وزارت علوم به دنبال راهکارهایی است که بتواند با ارایه وام های دراز مدت تر و با بهره های کمتر در جهت ارتقای این مؤسسات تلاش کند.
ابری نیا در پایان درباره تحقق شعار سال گفت: شعار سال به عنوان یک چشم انداز است و همه باید در جهت و مسیر این شعار حرکت کنند. فکر می کنم که این دولت تلاش خود را کرده است که در جهت تحقق شعار سال حرکت کنند و موفقیت هایی از جمله؛ مهار تورم و بهبود شاخص های اقتصادی که خود مار کوچکی نبوده، بدست آورده است.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: کشور دچار یک تورم فزاینده شده بود و تقریبا مسائل اقتصادی اوضاع نابسامانی داشت که خوشبختانه با داریت مقام معظم رهبری و تلاشهای بی وقفه رییس جمهوری و تیم وزارتی ایشان، اوضاع اقتصادی کشور ساماندهی و جلوی رشد نقدینگی گرفته شد.
وی تصریح کرد: با وجود تحریم ها و فشارها، اما خوشبختانه رشد اقتصادی در کشور به وجود آمد و امیدوارم همه این موارد زمینه ساز شرایطی برای کشور باشد که بتوانیم در همه جهات توسعه و پیشرفت کنیم.