شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش
سرپرست دانشگاه فرهنگیان از اخذ مجوز تاسیس پژوهشکده «مطالعات تربیت معلم» و «تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی» خبر داد.
به گزارش وبسایت مقاله نویسی ISI20 به نقل از ایسنا، دکتر محمود مهرمحمدی توجه به منابع انسانی را مهم ترین الزام اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و توضیح داد: در حوزه منابع انسانی مهمترین الزام اجرایی راهکارهای سند تحول را باید در تصویب دانشگاه فرهنگیان جستجو کرد. به این ترتیب میشود گفت که ما در حوزه منابع انسانی به مهمترین الزامات اجرایی رسیدهایم و الان دانشگاه فرهنگیان را، در حال استقرار میبینیم.
وی درباره روند کاری دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: به مرحلهای رسیدهایم که دانشجویان ورودی سال 91 باید وارد بخش کارورزی و کارآموزی بشوند و براساس برنامهای که پیشبینی کردهایم، دانشجویان باید چهار ترم برای کارآموزی به مدرسه بروند و این نقطه عطف برنامه تربیت معلم است.
وی ادامه داد: مانند برنامههای تربیت حرفهای در هر حوزه دیگر مانند پزشکی، حقوق و ..، در حوزه تعلیم و تربیت نیز عناصر حرفهای که معلم هستند نیازمند کار در محیطهای عینی و عملی در میدان اجرا هستند که همان مدرسه است. بنابراین تا وقتی این پیوند با مدرسه برقرار نشود تحقق اهداف تربیت حرفهای یعنی تربیت معلمی که دارای شایستگیهای لازم برای مواجهه با مسائل یادگیری، مسائل تربیتی و مانند اینها باشد ممکن است به شکل محدود حاصل شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در این باره افزود: تحقق شایستگیهای حرفهای در امر تربیت معلم به مرحله کارآموزی و کارورزی موکول میشود که مرحلهای برای کسب تجارب میدانی و تجارب کلینیکی است. بنابراین من معتقدم که ما در حال وارد شدن به نقطه عطف برنامههایمان در دانشگاه فرهنگیان هستیم؛ سازماندهی لازم را کردهایم و از بهترین معلمان کارآزموده شاغل در آموزش و پرورش، که آموزشهای لازم را از دانشگاه فرهنگیان میبینند و به دریافت گواهی صلاحیت معلم- راهنمای کارورزی نائل میشوند استفاده می کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد که در چارچوب برنامههای پیش بینی شده برای چهار ترم ، این دانشجو معلمان به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند.
مهرمحمدی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان متولی امر تربیت معلم است،خاطر نشان کرد: تاکنون در تاریخ تربیت معلم کشور، کار تربیت معلم در قالب مراکز تربیت معلم انجام میشده است که این مراکز آموزش عالی در یک سطح حداقلی محسوب میشوند .
وی ادامه داد: دانشگاه و خصوصا دانشگاه فرهنگیان که یک دانشگاه تخصصی تربیت حرفهای است، قرار است کار تربیت معلم را در یک سطح بسیار بالاتر و با کیفیت بهتر ساماندهی کند و ما برابر آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده به دنبال این هستیم که معلمان در ابعاد مختلف از شایستگیهای لازم برخوردار باشند، لذا خروجیهای دانشگاه فرهنگیان علی القاعده باید معلمانی در تراز جمهوری اسلامی ایران بوده و از کارایی و کارآمدی لازم برخوردار باشند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اذعان به اینکه این دانشگاه در شرایطی کارش را شروع کرد که امکانات و شرایط لازم برای تربیت معلمی در اختیار نداشت، گفت: ما در حین تربیت معلم سعی میکنیم امکانات و زیرساختها را از جهات مختلف فراهم کنیم. دانشگاه فرهنگیان وقتی که از حیث زیرساختها و امکانات به حد استاندارد برسد میتوان از آن انتظار تربیت معلمانی در آن سطح را داشت.
وی افزود: در این دوره گذار چون هنوز دانشگاه از جهات مختلف و از حیث پارامترهای زیرساختی به آن استانداردها نرسیده، طبیعتا مدعی تربیت معلم در سطحی که ایدهآل باشد نیستیم اما همه تلاش خودمان را میکنیم.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهرمحمدی درباره همکاری با زیر نظام های آموزشی در دست اجرا توضیح داد: بحث منابع انسانی یک زیرنظام است و بنابر آنچه در سند تحول آمده، جزء زیرنظامهای ششگانه آموزش و پرورش است. می توان گفت که دانشگاه فرهنگیان نماینده اجرای آن چیزی است که در زیرنظام منابع انسانی مورد توجه سند تحول بوده است.
وی با اشاره به اینکه همه زیرنظامها به هم مرتبط هستند و با هم تعاملاتی دارند، ادامه داد: در زیرنظام منابع انسانی و در بحث تربیت معلم وابستگی جدی به زیرنظام برنامهریزی درسی داریم و باید حتما اتفاقاتی که در حوزه تربیت معلم میافتد با الزامات برنامهریزی درسی ملی هماهنگ بشود که خود سند برنامهریزی درسی ملی هم در واقع تحقق زیرنظام دیگری به نام زیرنظام برنامهریزی درسی را نمایندگی میکند.
وی در توضیح علت لزوم هماهنگی تربیت معلم با اقتضائات زیرنظام برنامهریزی درسی گفت: معلمانی که خروجی ما هستند باید بتوانند در چارچوب انتظاراتی که برنامهریزی درسی ملی تعیین و تعریف میکند به عنوان معلم و به عنوان مجری برنامههای درسی ایفای نقش کنند.
این عضو کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر وجود هماهنگیهای لازم با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، اظهار کرد: سعی میکنیم نسبت خیلی دقیقی را بین تربیت معلم و برنامه درسی مدارس برقرار کنیم. نمی خواهیم در دانشگاه محصولاتی را تربیت کنیم که از عهده انجام وظایف و تکالیفی که برنامه درسی، در مقام اجرا از یک معلم انتظار دارد، برنیایند.
وی هم چنین با اشاره به اهمیت تقسیم کار ملی و فراهم کردن زمینههای مشارکت نهادهای سهیم و موثر در تربیت معلم، ادامه داد: منابع موجود در نهادها و سازمانهای دیگر باید به طور جدی به میدان آورده شوند تا بتوانیم در تربیت معلم به آن سطح و شایستگی مورد نظر جامه عمل بپوشانیم.
وی با اشاره به تفاهم نامه های امضا شده در یک سال گذشته تصریح کرد: سعی در امضای تفاهم نامه هایی با شهرداری و وزارت کشور داشتیم تا بخشی از نیازهایمان را از طریق آنها تامین کنیم. همچنین با سازمان میراث فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان مشارکتهای مردمی و وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه ای منعقد کردیم که بتوانیم به مدارس غیرانتفاعی، برای تامین نیروی انسانی جهت اشتغال در این مدارس سرویس بدهیم.
مهرمحمدی اظهار کرد: این نوع درگیریها و اشتغال به کار در عرصه مدارس غیرانتفاعی میتواند منابعی را برای دانشگاه به همراه بیاورد. اینها نمونههایی از نهادهای سهیم و موثر در امر تربیت معلم هستند که البته هنوز ما باید در این جهت گامهای بیشتری برداریم و به تدریج سراغ نهادهای دیگر نیز خواهیم رفت.
وی سپس به همکاری بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش در تاسیس دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و در توضیح چشمانداز این همکاری در پیشبرد اهداف اجرایی سند گفت: در دانشگاه فرهنگیان شاید کمتر به مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش نیاز داشته باشیم. مثلا برای تعیین شرایط پذیرش دانشجو به عنوان یک مورد خیلی مهم، شورای عالی آموزش و پرورش موضوع را در دستور کار خود دارد و ما هم در تعیین این ضوابط مشارکت فعال داریم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در خدمت تحقق اهداف بلندمدت وزارت آموزش و پرورش است و همینطور بحث تامین نیروی انسانی که زمینهساز تحقق تحول در عرصههای مختلف است نیز وجود دارد. همکاریهای لازم را وزیر محترم دارند و ما هم از ایشان سپاسگزاری میکنیم.
وی درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بعید میدانم که در این مقطع به مصوبه خاصی نیاز داشته باشیم چون دانشگاه با هیئت امنا اداره میشود و ما بیشتر نیازهایمان را خودمان از طریق مصوبات هیئت امنا باید برطرف کنیم و این اتفاق هم خوشبختانه طی چندین ماه گذشته با تشکیل چندین جلسه هیئت امنا، افتاده است.
وی با اشاره به ترکیب اعضا جلسه هیأت امنا تصریح کرد: در این جلسه علاوه بر اینکه ریاست محترم جمهور به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه حضور دارند، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش به عنوان نائب رئیس و دبیر شورالی عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام رهبری، معاون راهبردی ریاست جمهوری، رئیس مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و حتی برخی شخصیتهای حقیقی عضو هستند.
وی افزود: گویی که در هیئت امنا، همه نهادهایی که قرار بوده در جریان تکوین و تعالی دانشگاه فرهنگیان موثر باشند،دیده شدهاند و جایگاه سه نهاد ذکر شده در هیئت امنا قابل رصد است .
مهر محمدی سپس با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی دانشگاه فرهنگیان، برنامهریزی درسی و ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش است، گفت: پژوهش و مولفه پژوهشی در این دانشگاه بسیار مد نظر است و هیچ نهاد دانشگاهی نمی تواند از عنصر پژوهش غفلت کند و پژوهش باید یکی از شاهرگهای هر نهاد آموزش عالی باشد.
وی هم چنین افزود: در دانشگاه فرهنگیان با توجه به اینکه پیشینه دانشگاهی ندارد و دانشگاه از تجمیع مراکز تربیت معلم تشکیل شده است، به طور طبیعی از ظرفیتهای پژوهشی بالفعل خبری نیست اما ظرفیتهای پژوهشی بالقوه وجود دارد.
وی با تاکید بر اهمیت پژوهش در نهاد دانشگاهی تصریح کرد: در دانشگاه با پیشبینی معاونت پژوهش و فناوری و دفاتر متعدد زیرمجموعه معاونت حرکتمان را جهت تبدیل کردن پژوهش به عنوان یک فعالیت اصلی در دانشگاه برای دانشجویان، مدرسان و مدیران آغاز کردهایم و البته در آغاز راه هستیم.
این عضو کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمترین وجه ممیزه نهادهای دانشگاهی را فعالیتهای پژوهشی آنها دانست و گفت: شخصیت یک نهاد دانشگاهی را فعالیتهای پژوهشی و مشارکت وی در تولید علم رقم میزند. ما در این جهت اهتمام ویژهای خواهیم داشت و سعی میکنیم طی ده سال آینده، خود را به شاخصهای یک دانشگاه مطلوب در عرصه پژوهش و فعالیتهای پژوهشی برسانیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگری که نشان از اهتمام ما به مسئله توسعه فعالیتهای پژوهشی و رسیدن به استانداردهای دانشگاهی دارد، این است که مجوز لازم را از هیئت امنا برای تاسیس دو پژوهشکده اخذ کردهایم و در حال طراحی این دو پژوهشکده هستیم که یکی پژوهشکده «مطالعات تربیت معلم» و دیگری پژوهشکده «تعلیم و تربیت با رویکرد اسلامی» است.