ورود کاربران

حاضرین در سایت

ما 34 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

خوش آمدید به وبسایت تخصصی ISI20 ++ ++ نکات آموزنده: ++ خواندن انسان را کامل مي‌کند؛ سخنراني او را مي‌سازد و نوشتن به او دقت مي‌آموزد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 09 اسفند ماه 1398 برگزار می شود. جهت ثبت نام کافیست نام و نام خانوادگی خود را به شماره همراه 09190735916 پیامکٰ یا واتساپ و یا تلگرام نمایید. "" ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 15 شهریور و 05 و 26 مهر , 03 و 24 آبانٰ، 02 اسفند ماه 1397 و 12 اردیبهشت 1398 در دانشگاه تهران با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 09 اسفند و 16 اسفند 1397 و 18 مهرماه و 02 آبان ماه 1398 ماه در دانشگاه علم و صنعت با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 22 تیرماه 1397 در دانشگاه بقیه الله العظم با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 18 اسفند 1396 در شهر زیبای رشت با تدریس دکتر مهدی عشقی در مرکز جامع روانشناسی استان گیلان برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 01 آذرماه 1396 در شهر زیبای تبریز با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 26 مهرماه 1396 با تدریس دکتر مهدی عشقی در شهر زیبای الیگودرز دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز، استان لرستان برگزار شد. ++ ++ بیست و پنجمین دوره کارگاه پروپوزال نویسی و پایان نامه نویسی استاد مهدی عشقی در تاریخ 29 تیر ماه 96 روز پنجشنبه(تعطیل رسمی) برگزار شد. ++ . ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 31 تیرماه 1396 با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه مالک اشتر برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI ++ ++ پایان‌ نامه یا تز یا رساله نوشتاری است که دانشجویان در موضوعی خاص مربوط به رشته تحصیلی خود، برای دریافت مدرک تحصیلی می‌نویسند.

هزینه‌گزاف پایان‌نامه‌های کاغذی

/ممنوعیت چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها از جنبه‌های مختلف/

هزینه‌گزافی که صرف پایان‌نامه‌های کاغذی می‌شود

معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت:جمع‌بندی ما درباره حذف پایان‌نامه‌های کاغذی این بوده که هزینه گزافی را صرف این موضوع می‌کنیم در حالی که پایان‌نامه فیزیکی استفاده چندانی برای دانشجو ندارد.

حسین نظام‌آبادی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سال گذشته نامه‌ای از کتابخانه دانشگاه مبنی بر بالا رفتن حجم پایان‌نامه‌های کاغذی دریافت کردیم، خاطرنشان کرد: ۵ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم و در هر سال حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ نفر از پایان‌نامه و رساله‌های خود دفاع می‌کنند که نگهداری از این تعداد پایان‌نامه فضای زیادی را اشغال می‌کند، ضمن آن که با توجه به مستقر بودن کتابخانه در طبقه دوم، نگرانی‌هایی از بابت فشار وارده به سقف طبقه اول داشتیم.

وی جنبه دیگر چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها را سنگین بودن هزینه تحمیل شده بر دانشجویان عنوان کرد و با اشاره به اینکه دانشجویان این دانشگاه نسبت به این موضوع اعتراض داشته‌اند، گفت: اگر چه هزینه تایپ پایان‌نامه‌ها و چاپ آن‌ها را حوزه پژوهشی دانشگاه تقبل می‌کرد، اما دانشجویان معتقد بودند می‌توان این هزینه را صرف امور دیگر کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: مسئله سوم این بود که کتابخانه اعلام کرد زمانی که دانشجو نیاز به مطالعه پایان‌نامه‌ها دارد، از آرشیو کاغذی استفاده نکرده و آرشیو الکترونیک را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهیم. جمع‌بندی این نکات این بود که هزینه گزافی را صرف می‌کنیم در حالی که استفاده چندانی برای دانشجویان ندارد.

نظام‌آبادی‌پور با بیان اینکه این موضوع را بعداً در شورای پژوهشی دانشگاه که معاونان آموزشی و پژوهشی کل دانشگاه در آن حضور دارند تحلیل کرده‌ایم، تشریح کرد: معاونان هم با مسئولان دانشکده‌ها صحبت و اعلام موافقت کردند که آرشیو پایان‌نامه‌ها الکترونیک باشد. همچنین برای اطمینان بیشتر، این موضوع را در هیئت رئیسه دانشگاه هم مطرح کردیم که خوشبختانه هیئت رئیسه دانشگاه نیز با حذف نسخه کاغذی پایان‌نامه‌ها موافقت کردند و الان حدود ۱ سال و چهار ماه است که کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه‌ها، نسخه‌های کاغذی را دریافت نمی‌کنند.

وی گفت: تاکنون فقط استاد راهنما و مشاور دانشجو پایان‌نامه کاغذی را دریافت می‌کردند که پیرو ابلاغ معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قاعدتاً این موضوع ممنوع می‌شود. با توجه به آن که چند سالی است که بخش تحصیلات تکمیلی زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه اداره می‌شود، اطلاعی از ابلاغ این موضوع به دانشکده‌ها ندارم اما قاعدتاً این ابلاغ صورت می‌گیرد.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه نامه دکتر شریعتی نیاسر مبنی بر حذف پایان‌نامه‌های کاغذی از سال تحصیلی آینده دستورالعمل خوبی بوده و در دنیای الکترونیکی امروز نیاز چندانی به آرشیو کاغذی پایان‌نامه‌ها نیست، گفت: در عین حال آرشیو الکترونیکی پایان‌نامه‌ها موجود است و دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند پایان‌نامه مورد نظر را چاپ کنند.

نظام‌آبادی‌پور اضافه کرد: ممکن است بعضی اساتید نسبت به حذف نسخه کاغذی مقاومت و تعصب نشان دهند، که استاد می‌تواند از طریق دانشجو و گرنتی که در اختیار دارد پایان‌نامه را تهیه کند و تهیه آن برای استاد کار دشواری نیست.

از امنیت و حفظ پایان‌نامه‌ها اطمینان داریم

وی با اشاره به نگهداری آرشیو الکترونیک پایان‌نامه‌ها در کتابخانه مرکزی دانشگاه و تحویل یک نسخه از هر پایان‌نامه به ایرانداک، گفت: از این جهت از بابت امنیت و حفظ پایان‌نامه‌ها اطمینان داریم و اگر خدای نکرده اتفاقی برای کتابخانه مرکزی ما اتفاقی بیفتد، یک نسخه از پایان‌نامه در ایرانداک موجود است.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تأکید بر آن که تقریباً تمام آرشیو ما در ایرانداک ثبت است، یادآور شد: جزو اولین دانشگاه‌هایی بودیم که همگام با ایرانداک که فایل‌های الکترونیکی را پذیرفت، به ثبت الکترونیک پایان‌نامه‌ها روی آوردیم.

نظام‌آبادی‌پور تصریح کرد: مواردی از پایان‌نامه‌ها هست که به صورت کاغذی گردآوری شده و فایل الکترونیک آن‌ها وجود ندارد. اگر چه بالای ۹۰ درصد پایان‌نامه‌های قدیمی ما به صورت الکترونیکی درآمده و در ایرانداک ثبت شده است، اما ممکن است مواردی از سال‌های ۶۶ تا ۷۰ باشد که تبدیل آن‌ها به فایل الکترونیک انجام نشده باشد ولی در مجموع به یک درصد هم نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر ثبت پایان‌نامه‌ها در ایرانداک هر سال جزو دانشگاه‌های برتر هستیم که بیش‌ترین فایل‌ها را به ایرانداک تحویل داده‌اند و تقریباً تمام دانشجویان ارشد و دکتری ما پایان‌نامه و رساله‌های خود را ثبت می‌کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان در پاسخ به این سوال که علت خودداری بعضی دانشگاه‌ها از ثبت پایان‌نامه‌ها در ایرانداک چیست، توضیح داد: بعضی افراد از اثرات دنیای الکترونیک و تحولاتی که می‌تواند ایجاد کند، بی‌اطلاع هستند. موافق نیستم که در این حوزه بحث مالکیت معنوی دانشگاه‌ها مطرح است، چرا که راهکارهای زیادی برای این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال استاد راهنما می‌تواند به کتابخانه مرکزی اعلام کند که فلان پایان‌نامه نباید تا دو یا سه سال دیگر در آرشیو عمومی قرار گیرد.

راهکاری برای حفظ محرمانگی پایان نامه‌های خاص

نظام‌آبادی‌پور افزود: به عنوان مثال موردی پیش آمد که ما یک پایان‌نامه محرمانه را اشتباهاً به ایرانداک فرستادیم که بعد بلافاصله نامه زدیم و آن را از آرشیو خارج کردیم. انصافاً ارتباطی که ایرانداک با دانشگاه شهید باهنر کرمان داشته سازنده و متقابل بوده و همکاری ما در راستای سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.

وی با تأکید بر آن که در مورد موضوع ممنوعیت چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها، ایرانداک پشتیبان خوبی برای دانشگاه‌ها و یک دیتابیس عظیم علمی به شمار می‌آید، اظهار کرد: آرشیو پایان‌نامه‌ها را در کنار سرور کتابخانه مرکزی، روی سی دی و هارد هم نگهداری می‌کنیم، در عین حال اطمینان داریم که حداقل دو آرشیو از آنها هم در ایرانداک موجود است. بنابراین جای نگرانی در مورد خدشه‌دار شدن اطلاعات وجود ندارد، مگر اینکه در ایرانداک و دانشگاه‌ها اتفاق منفی سازمان‌دهی شده بیفتد که چنین چیزی بعید است.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان سپس به جنبه‌های علمی و تخصصی نگهداری پایان‌نامه‌ها در آرشیو الکترونیک اشاره کرد و توضیح داد: در سرورها حالتی هست که حافظه در حالت RATE قرار می‌گیرد. در این حالت هر کدام از این اطلاعات دارای یک آئینه (mirror) است و در یک هارد دیگر هم کپی می‌شود. اگر یکی از هاردها بسوزد، تصویر این اطلاعات در هارد آئینه قرار دارد.

وی در پایان با اشاره به لزوم رعایت اصل محرمانگی در مورد برخی پایان‌نامه‌ها گفت: تعداد این موارد بسیار محدود است. به عنوان مثال طی دو سال اخیر که معاونت پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان را بر عهده داشته‌ام، تنها یک مورد محرمانه وجود داشته که آن هم مربوطه به مسائل حقوقی قراردادی بوده که بر اساس آن پایان‌نامه مورد نظر مورد حمایت سازمانی قرار می‌گرفته و در قرارداد قید شده افشای پایان‌نامه ۵ سال بعد از نگارش صورت گیرد که استاد مربوطه این اصل را رعایت کرده است.

به گزارش ایسنا، اواسط تیرماه سال جاری پیرو نامه دکتر شریعتی نیاسر مبنی بر ممنوعیت چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها از سال تحصیلی آینده، محمد تقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر کمیته مدیریت سبز این وزارت‌خانه نیز اقدام فوق را گامی در جهت حفظ محیط‌زیست و صرفه‌جویی مالی، و نیز کاهش وابستگی به ارز در شرایط تحریم دانست.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

اخبار سایت

نکات آموزنده: ++ خواندن انسان را کامل مي‌کند؛ سخنراني او را مي‌سازد و نوشتن به او دقت مي‌آموزد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 09 اسفندماه 1398 روز جمعه با تدریس استاد مهدی عشقی در تهران برگزار می شود. ++ ++ کارگاه کاربردی پروپوزال نویسی 06 دیماه ماه روز جمعه برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاه تهران در 15 شهریور و 05 ، 26 مهر و 03 و 24 آبان ، 02 اسفند ماه با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاه علم و صنعت در 09 و 16 اسفند ماه با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاههای بقیه الله, تهران در تاریخهای 21 تیر و 15 شهریور ماه 1397 برگزار شد. ++ ++ کارگاه روش تحقیق کاربردی در شرکت سایپا در تاریخهای 9 دیماه 1395 برگزار شد و دوره بعدی در 16 دیماه 1395 برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در دانشگاه مالک اشتر تهران در 31 تیرماه 1396 برگزار شد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 06 خرداد ماه 1395 روز پنجشنبه با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد. ++ ++ کارگاه دیگر مقاله نویسی ISI در 20 اردیبهشت ماه 1395 روز دوشنبه با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد. ++ ++ بیست و یکمین دوره کارگاه پروپوزال نویسی و پایان نامه نویسی با رویکرد روش تحقیق کاربردی و استخراج مقاله در روز جمعه 01 مرداد 95 در تهران برگزار شد. ++ ++ دوره های برگزاری شده در دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، و در شهرستانهای، دانشگاه تبریز (سه دوره)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، کالج دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مقدس، مرکز جامع روانشناسی استان گیلان (رشت)، اصفهان (باغ زیبای غدیر)، موسسه آموزشی وزارت بازرگانی)شهر زیبای شیراز، تبریز میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، دانشکده فنی حرفه ای سماء دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب با شرکت پژوهشگران فعال این شهرها برگزار گردید. ++ امیدواریم شهر بعدی، شهر زیبای شما باشد. ++ وبسایت مقاله نویسی ISI20 ++ ++ فاتح یک قله، به آنجا حمل نشده است.

تبلیغات

مطالب ناب مقاله ای

جدیدترین مطالب (اخبار دکتری - دانشگاهی)

مطالب ویـــــژه

طراحی سایت : شرکت ایفانت | سئو : سایت آمابک