گامهای نوشتن یک گزارش علمی
گامهای نوشتن یک گزارش علمی
گام اول: انتخاب عنوان؛ بدین معنی که قبل از نوشتن میبایست عنوان گزارش بر اساس معیارهای ذیل انتخاب گردد: الف- در خواستی که از شما میشود. ب- ایدهای که فرد دارد و به تایید اطاق فکر و یا در دانشگاهها به تایید استاد میرسد. پیشنهاد میگردد انتخاب عنوان بر مبنای نکات ذیل باشد:
1- به روز بودن 2- مبتنی بر نگاه آینده نگر و پیشبینی کننده 3- نیازی را برطرف نماید یا به عبارت دیگر مفید بوده و قدرت اثرگذاری داشته باشد 4- عنوان انتخابی جزو موضوعات دارای اولویت باشد.
گام دوم: جمعآوری مستندات: پس از مطالعات اکتشافی و شناسائی منابع و اشخاصی که دادههای مورد نظر نزد آنان موجود است، جمعآوری اطلاعات و اخبار (مستندات) صورت میگیرد.
گام سوم: سازماندهی مطالب میباشد؛ یعنی نویسنده نسبت به چینش مطالب که کدام مطلب (موضوع، مستند یا تحلیل) اول و کدام مطالب دوم و سوم و... نگاشته شود تصمیم میگیرد.
گام چهارم: نگارش مطالب بر اساس سازماندهی مدنظر؛ از مرحله مقدمه تا نتیجهگیری
گام پنجم: مرور ساختار و محتوی: در این گام ساختار و محتوی گزارش توسط نویسنده یا یکی از همکاران وی، مورد بازبینی قرار میگیرد و طی آن توجه میشود که آیا مطالب ارائه شده کافی است آیا کدها و پاراگرافها به اندازه کافی نوشته شده است و یا مطالب غیر ضروری در نوشته موجود است که میبایست حذف شود. در این بخش باید نویسنده و یا فردی که وظیفه مرور را به عهده دارد بگوید که از گزارش چه فهمیده است و این گزارش چه اثری بر روی او گذاشته است. آیا مطالب و استنتاجها منطقی است و برای او واضح است یا خیر؟.
گام ششم: اصلاح ساختار و متن: بر اساس دیدی که از گام پنچم به دست میآید میبایست اصلاحات لازم در متن جهت بهبود بخشیدن ساختار (جای گذاری مستندات و دادهها در کنار هم) بهدست آید تا به صورت واضح منظور نویسنده توضیح داده شود در صورت نیاز مستندات و جزئیات بیشتر و دقیقتری اضافه شده و اصلاح برای چینش منطقی مطالب در کنار یکدیگر به عمل میآید. بعد از اصلاح؛ مرور مجدد با هدف اصلاح غلطهای املایی و دستور زبانی (مخصوصاً در ترجمهها و جایگذاری فعل و فاعلها و....) و بهبود لغات به عمل میآید. چک و مرور نهایی با هدف تمرکز بر تمامی اصلاحاتی که در متن صورت گرفته از منظر روانی متن؛ سازماندهی و محتوی گزارش.
گام هفتم: نوشتن چکیده گزارش
×××××××××××××××××××××××××××