ورود کاربران

حاضرین در سایت

ما 20 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

خوش آمدید به وبسایت تخصصی ISI20 ++ ++ نکات آموزنده: ++ خواندن انسان را کامل مي‌کند؛ سخنراني او را مي‌سازد و نوشتن به او دقت مي‌آموزد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 09 اسفند ماه 1398 برگزار می شود. جهت ثبت نام کافیست نام و نام خانوادگی خود را به شماره همراه 09190735916 پیامکٰ یا واتساپ و یا تلگرام نمایید. "" ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 15 شهریور و 05 و 26 مهر , 03 و 24 آبانٰ، 02 اسفند ماه 1397 و 12 اردیبهشت 1398 در دانشگاه تهران با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 09 اسفند و 16 اسفند 1397 و 18 مهرماه و 02 آبان ماه 1398 ماه در دانشگاه علم و صنعت با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 22 تیرماه 1397 در دانشگاه بقیه الله العظم با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 18 اسفند 1396 در شهر زیبای رشت با تدریس دکتر مهدی عشقی در مرکز جامع روانشناسی استان گیلان برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 01 آذرماه 1396 در شهر زیبای تبریز با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 26 مهرماه 1396 با تدریس دکتر مهدی عشقی در شهر زیبای الیگودرز دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز، استان لرستان برگزار شد. ++ ++ بیست و پنجمین دوره کارگاه پروپوزال نویسی و پایان نامه نویسی استاد مهدی عشقی در تاریخ 29 تیر ماه 96 روز پنجشنبه(تعطیل رسمی) برگزار شد. ++ . ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 31 تیرماه 1396 با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه مالک اشتر برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI ++ ++ پایان‌ نامه یا تز یا رساله نوشتاری است که دانشجویان در موضوعی خاص مربوط به رشته تحصیلی خود، برای دریافت مدرک تحصیلی می‌نویسند.

آموزش‌محور شویم یا پایان‌نامه بنویسیم؟!

پاسخ «فرهیختگان» به یک سوال پرتکرار دانشجویان

آموزش‌محور شویم یا پایان‌نامه بنویسیم؟!

آموزش‌محور شویم یا پایان‌نامه بنویسیم؟!

با توجه به آیین‌نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، نظام آموزشی یک نظام پژوهش‌محور است؛ چراکه براساس آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته این دانشگاه، ملاک دانش‌آموختگی، داشتن میانگین کل حداقل ۱۴ براساس واحدهای گذرانده آموزشی، دفاع از پایان‌نامه و کسب حداقل نمره ۱۴ از پایان‌نامه است.

به گزارش وبسایت مقاله نویسی isi20 به نقل از «فرهیختگان آنلاین»،  موضوع حذف پایان‌نامه از مقطع کارشناسی‌ارشد از سال 1388 و با صحبت‌های محمد حسینی، معاون وزیر وقت در وزارت علوم مبنی‌بر اینکه قرار است برخی دانشگاه‌ها، شیوه جدیدی را بیازمایند که در آن «آموزش» محور قرار می‌گیرد و پایان‌نامه خودبه‌خود از گردونه کار خارج می‌شود، بر سر زبان‌ها افتاد؛ هر چند که این موضوع از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه به‌طور کامل اجرایی نشده، ولی صحبت‌های چندی پیش مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم باعث شد تا دوباره دانشجویان دانشگاه‌های مختلف که در این مقطع تحصیل می‌کنند، برای فهمیدن وضعیت نهایی برای ارائه یا عدم ارائه پایان‌نامه به تکاپو بیفتند؛ از این رو در گزارش ذیل نگاهی به قوانین آموزشی در دانشگاه‌های مختلف انداخته‌ایم.

 دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، ملزم به ارائه پایان‌نامه

در دانشگاه آزاد اسلامی باید در ابتدا به صحبت‌های مرتضی موسی‌خانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کنیم که در اردیبهشت امسال درباره حذف پایان‌نامه از مقطع کارشناسی‌ارشد گفته بود: «این بخشنامه که در زمینه ورودی‌های ۹۵ است، الزامی نبوده و کاملا اختیاری است. حذف پایان‌نامه با درخواست خود دانشجو صورت می‌گیرد و شورای آموزشی گروه باید این درخواست را بپذیرد و شورای دانشکده باید آن را تایید کند. البته این موضوع در همه گروه‌های آموزشی امکان اجرا ندارد.»

اما علیرضا رهایی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره حذف پایان‌نامه‌ها از مقطع کارشناسی‌ارشد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «امکان حذف پایان‌نامه به‌طور کلی وجود ندارد و بحث جایگزینی آن به صورت موردی با واحد درسی مطرح است.»

او ادامه داد: «اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی سه‌شنبه هفته جاری با حضور ریاست دانشگاه و روسای گروه‌های برنامه‌ریزی و همچنین افراد صاحب‌نظر برگزار می‌شود و قرار است در این جلسه بحث جایگزینی موردی پایان‌نامه با واحدهای درسی به‌عنوان یکی از موارد این جلسه مورد بررسی قرار بگیرد.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: «حذف کلی یا موردی پایان‌نامه و جایگزین آن با واحدهای درسی در جلسه پیش رو مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتیجه آن نیز طبیعتا اعلام می‌شود.»

با توجه به این صحبت‌ها و آیین‌نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، نظام آموزشی یک نظام پژوهش‌محور است؛ چراکه براساس آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته این دانشگاه، ملاک دانش‌آموختگی، داشتن میانگین کل حداقل ۱۴ براساس واحدهای گذرانده آموزشی، دفاع از پایان‌نامه و کسب حداقل نمره ۱۴ از پایان‌نامه است.

همچنین تعداد واحدهای درسی در دوره کارشناسی‌ارشد حداقل ۲۸ و حداکثر ۳۲ واحد است که از این تعداد در شیوه آموزشی – پژوهشی ۶ واحد مربوط به پایان‌نامه و مابقی به صورت واحدهای آموزشی خواهد بود و براساس ماده 21 این آیین‌نامه، دانشجو موظف است قبل از شروع نیمسال سوم تحصیلی، موضوع پایان‌نامه خود را با نظر استاد راهنما و تایید گروه آموزشی انتخاب کند.

 دانشگاه پیام‌نور؛ دانشگاهی آموزش‌محور

آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته دانشگاه پیام نور بر آموزش‌محور بودن دانشجویان تاکید دارد؛ چراکه در شیوه آموزشی این دانشگاه، معادل تعداد واحد پایان‌نامه، واحدهای دروس نظری تعیین‌شده توسط شورای تخصصی گروه ارائه می‌شود و یکی از این دروس الزاما درس سمینار (تحقیق و تتبع نظری) یا ارزش دو واحد نظری است.

با این حال اگر شورای‌عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت، دروس جایگزین پایان‌نامه را در سرفصل مصوب مشخص کند، این دروس باید جایگزین پایان‌نامه شود.

 وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی

وزارت بهداشت نیز برای دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته، گذراندن پایان‌نامه را در نظر گرفته است و براساس آیین‌نامه آموزشی این وزارتخانه تعداد واحدهای پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، برای همه رشته‌ها مطابق برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی بین چهار تا 10 واحد درسی است.

آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته وزارت بهداشت نیز بر پژوهش بودن آموزش تاکید دارد؛ چراکه براساس ماده 19 این آیین‌نامه تهیه پایان‌نامه بخشی از دوره کارشناسی‌ارشد است که طی آن دانشجو موظف خواهد شد در یکی از زمینه‌های مربوط به رشته تحصیلی خود زیر نظر استاد راهنما به تحقیق و تتبع بپردازد.

در ماده 20 این آیین‌نامه نیز آمده است: «دانشجو موظف است پس از پایان نیمسال اول و قبل از شروع نیمسال دوم و سوم تحصیلی موضوع پایان‌نامه خود را با نظر استاد راهنما مشخص و به تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده برساند و میانگین کل نمرات دانشجو در پایان دوره نباید از 14 کمتر باشد، در غیر این صورت از دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد محروم می‌شود.»

  تفاوت در دانشجویان وزارت علومی

البته شیوه آموزش در آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم کمی متفاوت است، چراکه در این وزارتخانه هر دو شیوه یعنی آموزش‌محور و پژوهش‌محور در نظر گرفته شده است. مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم نیز در این‌باره در مصاحبه‌ای گفته بود: «ماده ۲۵ آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم تاکید می‌کند تنها در شرایط خاص و استثنایی دانشجویان می‌توانند با موافقت و تایید دانشگاه و مراجع قانونی به جای ارائه پایان‌نامه واحد درسی بگذرانند؛ بنابراین اینکه پایان‌نامه به‌طور کلی از دوره کارشناسی‌ارشد حذف شود، به هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست.»

وی ادامه داد: «وزارت علوم به هیچ‌عنوان برنامه‌ای برای حذف پایان‌نامه از مقطع کارشناسی‌ارشد ندارد و دانشجویانی که به دوره‌های آموزشی - پژوهشی مقطع کارشناسی‌ارشد ورود پیدا کنند، باید پایان‌نامه ارائه دهند. نظام آموزش عالی در مقطع آموزشی - پژوهشی کارشناسی‌ارشد براساس پایان‌نامه تعریف شده است و به هیچ‌عنوان در آینده نیز دنبال حذف آن در دانشگاه‌ها نیستیم.»

از سوی دیگر براساس آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم تعداد واحدهای درسی در دوره کارشناسی‌ارشد حداقل 28 و حداکثر 32 واحد است که از این تعداد در شیوه آموزشی - پژوهشی چهار تا 6 واحد مربوط به پایان‌نامه و مابقی به صورت واحدهای آموزشی است. همچنین ملاک دانش‌آموختگی در دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم داشتن میانگین کل حداقل 14 واحد براساس واحدهای گذرانده آموزشی و دفاع از پایان‌نامه است و تاریخ دانش‌آموختگی دانشجویان روز دفاع قابل‌قبول از پایان‌نامه در شیوه آموزشی - پژوهشی یا زمان ثبت آخرین نمره در شیوه آموزشی در نظر گرفته شده است. با تمامی این تفاصیل می‌توان عنوان کرد که انتخاب پژوهشی یا آموزشی بودن دوران تحصیل دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته برعهده خود دانشگاه‌ها است؛ چراکه پیش از این نیز سیدضیاء هاشمی، سرپرست وقت وزارت علوم عنوان کرده بود که اگر کسی بخواهد به جای پایان‌نامه‌ها از دوره‌های آموزشی و واحدهای پژوهشی استفاده کند، این مساله منوط به اختیارات و تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها است.

اخبار سایت

نکات آموزنده: ++ خواندن انسان را کامل مي‌کند؛ سخنراني او را مي‌سازد و نوشتن به او دقت مي‌آموزد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 09 اسفندماه 1398 روز جمعه با تدریس استاد مهدی عشقی در تهران برگزار می شود. ++ ++ کارگاه کاربردی پروپوزال نویسی 06 دیماه ماه روز جمعه برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاه تهران در 15 شهریور و 05 ، 26 مهر و 03 و 24 آبان ، 02 اسفند ماه با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاه علم و صنعت در 09 و 16 اسفند ماه با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاههای بقیه الله, تهران در تاریخهای 21 تیر و 15 شهریور ماه 1397 برگزار شد. ++ ++ کارگاه روش تحقیق کاربردی در شرکت سایپا در تاریخهای 9 دیماه 1395 برگزار شد و دوره بعدی در 16 دیماه 1395 برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در دانشگاه مالک اشتر تهران در 31 تیرماه 1396 برگزار شد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 06 خرداد ماه 1395 روز پنجشنبه با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد. ++ ++ کارگاه دیگر مقاله نویسی ISI در 20 اردیبهشت ماه 1395 روز دوشنبه با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد. ++ ++ بیست و یکمین دوره کارگاه پروپوزال نویسی و پایان نامه نویسی با رویکرد روش تحقیق کاربردی و استخراج مقاله در روز جمعه 01 مرداد 95 در تهران برگزار شد. ++ ++ دوره های برگزاری شده در دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، و در شهرستانهای، دانشگاه تبریز (سه دوره)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، کالج دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مقدس، مرکز جامع روانشناسی استان گیلان (رشت)، اصفهان (باغ زیبای غدیر)، موسسه آموزشی وزارت بازرگانی)شهر زیبای شیراز، تبریز میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، دانشکده فنی حرفه ای سماء دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب با شرکت پژوهشگران فعال این شهرها برگزار گردید. ++ امیدواریم شهر بعدی، شهر زیبای شما باشد. ++ وبسایت مقاله نویسی ISI20 ++ ++ فاتح یک قله، به آنجا حمل نشده است.

تبلیغات

مطالب ناب مقاله ای

جدیدترین مطالب (اخبار دکتری - دانشگاهی)

مطالب ویـــــژه

طراحی سایت : شرکت ایفانت | سئو : سایت آمابک