ورود کاربران

حاضرین در سایت

ما 23 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

خوش آمدید به وبسایت تخصصی ISI20 ++ ++ نکات آموزنده: ++ خواندن انسان را کامل مي‌کند؛ سخنراني او را مي‌سازد و نوشتن به او دقت مي‌آموزد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 06 دی ماه 1398 برگزار شد. دوره بعدی کاربردی مقاله نویسی اعلام می شود"" ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 15 شهریور و 05 و 26 مهر , 03 و 24 آبانٰ، 02 اسفند ماه 1397 و 12 اردیبهشت 1398 در دانشگاه تهران با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 09 اسفند و 16 اسفند 1397 و 18 مهرماه و 02 آبان ماه 1398 ماه در دانشگاه علم و صنعت با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 22 تیرماه 1397 در دانشگاه بقیه الله العظم با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 18 اسفند 1396 در شهر زیبای رشت با تدریس دکتر مهدی عشقی در مرکز جامع روانشناسی استان گیلان برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 01 آذرماه 1396 در شهر زیبای تبریز با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 26 مهرماه 1396 با تدریس دکتر مهدی عشقی در شهر زیبای الیگودرز دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز، استان لرستان برگزار شد. ++ ++ بیست و پنجمین دوره کارگاه پروپوزال نویسی و پایان نامه نویسی استاد مهدی عشقی در تاریخ 29 تیر ماه 96 روز پنجشنبه(تعطیل رسمی) برگزار شد. ++ . ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در تاریخ 31 تیرماه 1396 با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه مالک اشتر برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI ++ ++ پایان‌ نامه یا تز یا رساله نوشتاری است که دانشجویان در موضوعی خاص مربوط به رشته تحصیلی خود، برای دریافت مدرک تحصیلی می‌نویسند.

ویژگی پروپوزال خوب دکتری

ویژگی های یک طرح پیشنهادی (پروپوزال) خوب دکتری

برای بسیاری از دانشجویان دکتری این سوال پیش می آید که روش انجام درست پروپوزال (Proposal) در این مقطع برای رشته های مختلف دانشگاهی چگونه است؟
 

آیا کسانی که در انجام پروپوزال و پایان نامه دکتری (Doctorate Thesis) نیازمند مشاوره هستند، می توانند یادگیری خوبی داشته باشند تا در مراحل کار به مشکل نخورند؟ در پاسخ به سوال این افراد باید این مسئله را مطرح کرد که اصولا تهیه پروپوزال های آکادمیک و تحقیق های دانشگاهی دارای شیوه هایی است که بیشتر آنها در اصول روش تحقیق آمده است و هر دانشجویی باید با مطالعه آنها آشنایی بیشتری با روند پروپوزال نویسی پیدا کند.

ضمن اینکه همه کسانی که تحصیلات عالی را می گذرانند می توانند با مشاوره استاد راهنما از پروپوزال آماده هم برای کسب تجربه استفاده کنند.

باید توجه داشت که در مقطع دکتری بیشتر موضوعاتی که توسط اساتید راهنما و یا شورای پژوهشی پذیرفته می شود عناوینی هستند که در زمینه طراحی مدل بوده باشند و نوآوری های بسیاری را در خود جای بدهند بنابراین نکاتی که در اینجا آورده می شود به طور بخصوص برای دانشجویان دکتری کاربرد بیشتری دارد و دانشجویان رشته های مختلف مانند مدیریت، حسابداری، روانشناسی، علوم تربیتی، کارآفرینی و سایر رشته ها هم می توانند از آن برای آماده کردن پروپوزال استفاده کنند.

 

مهم ترین نکاتی که دانشجویان مقطع دکتری و همچنین سایر مقاطع باید برای تهیه کردن و نگارش پروپوزال نهایی خود و پس از آن انجام رساله دکتری (Doctorate dissertation) رعایت کنند به شرح زیر می باشد:

1- انتخاب عنوان برای موضوع رساله دکتری

پروژه خود را چه می‌نامید؟ کلمات کلیدی برای توصیف طرح پیشنهادی شما کدامند؟ واضح است که هر دانشجویی باید مرتبط ترین عنوان را برای کار خود انتخاب کند. موضوع پروپوزال دکتری باید ساده، روان و قابل فهم و در عین حال نشان دهنده ارتباط بین متغیرها باشد. از آوردن کلمات اضافی برای توضیح بیشتر باید خودداری شود. بسیاری از موضوعات و عناوین انتخابی دارای مطالعه موردی از سازمان ها و شرکت ها می باشند که مرسوم است در انتهای عنوان اصلی با تیره یا پرانتز جدا می شود.

2- پیدا کردن کلمات کلیدی برای جستجوی بهتر

عبارات روشن در مورد موضوعی که تمایل دارید بر روی آن کار کنید را باید پیدا کنید. این واژگان ممکن است بخشی از موضوع شما باشند. این کلمات به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند و کلمات اصلی همان متغیرهای اصلی مورد مطالعه خواهد بود. کلمات فرعی هم واژگانی هستند که بیشترین ارتباط را با موضوع تحقیق دارند. اهمیت داشتن کلمات فرعی به این علت است که در مواردی که تحقیق کمی بر روی واژگان اصلی شده است و محقق نمی تواند تحقیق و پژوهش جامعی مرتبط با کلمات کلیدی خود پیدا کند، دیگر کلمات نزدیک به کمک آمده و جستجوی مطالعات بر روی آنها آغاز می شود.

3- موضوع پژوهش باید دارای نوآوری باشد.

چراییِ انتخاب موضوع و مهم، جالب، مرتبط و واقع‌گرایانه بودن آن باید جای توضیح داشته باشد. فکر می‌کنید پژوهش شما چه تفاوتی را ایجاد خواهد کرد؟ موضوع شما چه چیزی از نظر علمی و عملی برای جامعه فراهم می کند. یعنی کاربردهای نتایج تحقیق تا چه اندازه خواهد بود؟ چرا این پژوهش شما را برمی‌انگیزد؟ چه خلأهای پژوهشی با انجام پروژه شما پر خواهد شد؟ چطور ممکن است پروژه شما اعتباری به این موضوع بیفزاید؟ آیا پژوهش شما در زمان اختصاص داده شده قابل دستیابی است؟ چطور کار شما به کار سایرین در موضوعات مشابه وابسته، ارتباط برقرار می‌کند؟ آیا کار شما کار سایرین را حمایت یا با آن رقابت می‌کند؟

4- بیان مسأله خوب و پیدا کردن شکاف تحقیقاتی

وقتی موضوع پایان نامه دکترا نهایی شد باید یک بیان مسأله قوی راجع به آن موضوع نوشته شود. در بیان مسأله باید توضیح دهیم که چه چیزی ما را به طرف این موضوع کشانده است. چه مشکلاتی وجود داشته که ما با این تحقیق می خواهیم آنها را حل کنیم. همچنین در تبیین مسأله تحقیق کلیه متغیرهای تحقیق توضیح داده می شوند و ارتباط نظری بین آنها مشخص خواهد شد. برای محکم تر شدن جملاتی که استفاده می کنیم می توانیم از آمارها و نظریه های مرتبط در زمینه موضوع تحقیق استفاده کنیم تا بتوانیم مسأله تحقیق را به صورت ملموس تر بیان کنیم.

5- نوشتن اهمیت علمی و کاربردی موضوع

اهمیت تحقیق برای جوامع امروزی و بخش های مختلف آن باید برای دانشجو و استاد ملموس باشد. پیوند میان جامعه، صنعت، سازمان ها و دانشگاه می تواند مشکلاتی که در جامعه وجود دارد را برای دانشگاهیان بیشتر روشن کند و برای حل مشکلات آنها از طریق پژوهش های مختلف اقدام شود. طبیعی است که اهمیت انجام پایان نامه دکتری از نظر کاربردی بسیار بیشتر از پایان نامه های ارشد می باشد.

6- اهداف، سوالات و شاید فرضیه ها

از این جهت گفته می شود شاید فرضیه ها که در پروپوزال های نمونه دکتری، به خاطر اکتشافی بودن تحقیق معمولا فرضیه ای نداریم و با روش های کیفی-کمی (آمیخته) مانند گرندد تئوری، به فرضیه می رسیم. بنابراین در طرح پیشنهادیه دکتری بیشتر نوشتن اهداف و سوالات معمول می باشد که باید همراستا باشند و جدا از هم نباشند. باید دقت شود که اهدافی در تحقیق دنبال شوند که متناسب با موضوع باشد و بتوان همه آنها را در تحقیق پوشش داد و از اهداف و سوالات اضافی و نامناسب پرهیز گردد. معمولا در این گونه طرح ها اعتبارسنجی مدل با جامعه آماری کمی پژوهش هم مورد نظر محققان و اساتید می باشد. در طرح های کارشناسی ارشد اهداف بیشتر بدست آوردن روابط و یا تأثیر متغیرها بر هم و اولویت بندی آنها می باشد که از طریق انجام آزمون های آماری مناسب تأمین می شود.

7- پیشینه و ادبیات تحقیق

برای نوشتن پیشینه تحقیق باید در ابتدا به دنبال مرتبط ترین مطالعات داخلی و خارجی باشید. این کار از طریق جستجوی سازمان یافته برای متغیرهای تحقیق آغاز می شود. باید دقت شود که همه قسمت های مطالعات مرتبط لازم نیست مطالعه شود و قسمت چکیده در بیشتر موارد برای این بخش کفایت می کند. بعدا برای نوشتن تز اصلی می توانید سایر بخش ها را نیز مطالعه کنید. دقت شود که در پروپوزال مطالعات از جدیدترین آنها مرتب شود و مطالعات داخلی از مطالعات خارجی جدا شود. این کار می تواند باعث مشخص شدن میزان تحقیق در رابطه با آن موضوع در یک نگاه شود. برای این کار می توان از نمونه پروپوزال آماده رشته های مختلف استفاده کرد.

8- نوشتن روش تحقیق به تفصیل، روش و ابزار جمع آوری داده ها

یکی از قسمت های بسیار مهم برای طرح های پیشنهادی در مقطع ارشد و دکتری همین بخش می باشد و بسیاری از دانشجویان نمی دانند که آن را چگونه پر کنند. نمونه فرم های پروپوزال پر شده و تکمیل شده دکتری می تواند مقداری تجربه به دانشجو برای نوشتن این قسمت بدهد. در ابتدا باید روش تحقیق کیفی یا کمی توضیح داده بشود و اگر تحقیق کیفی است از چه روشی می خواهد استفاده شود. آیا از گرندد تئوری یا نظریه داده بنیاد استفاده می شود؟ آیا منطق فازی در تحقیق استفاده می شود؟ اینها مواردی است که باید توضیح داده شود. همچنین ابزار گردآوری داده ها اعم از پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته، مصاحبه های باز و عمیق، نحوه تهیه این ها همگی باید در این بخش تشریح شوند. همچنین روایی و پایایی ابزار تحقیق هم باید گفته شود. دیدن پروپوزال تکمیل شده رشته مربوطه می تواند به دانشجو برای نوشتن روش تحقیق کمک کند.

9- تشریح جامعه آماری تحقیق، نمونه و روش نمونه گیری

باید توضیح داده شود که تحقیق حاضر در کجا می خواهد اجرا شود. چه کسانی در مطالعه شرکت می کنند؟ جامعه آماری بخش کیفی و کمی کدام است؟ باید به صورت جداگانه در دو بخش کیفی و کمی این ها توضیح داده شوند. مثلا جامعه آماری بخش کیفی می تواند شامل خبرگان مسلط به موضوع تحقیق و اساتید دانشگاه مرتبط با آن حوزه باشد و یا مدیران اجرایی مرتبط با موضوع که شرایط خاصی را داشته باشند. باید شرایط مربوطه توضیح داده شود. همچنین در بخش کمی هم جامعه آماری می تواند کارکنان سازمان خاص و یا باز هم مدیران باشد. روش تعیین حجم نمونه و نمونه گیری هم برای دو بخش متفاوت است. در بخش کیفی معمولا نمونه گیری هدفمند و تا مرحله اشباع انجام می گردد. هنگامی که محقق احساس کند پاسخ خبرگان مورد جدیدی را مطرح نمی کند و شاخصه ای نو اضافه نمی شود. اما در بخش کمی پژوهش باید از روش های تعیین حجم نمونه از جامعه مانند فرمول کوکران، جدول کرجسی مورگان و روش های از این قبیل استفاده کرد و با توجه به همگن بود و یا نبودن جامعه آماری از روش های مختلف نمونه گیری استفاده کرد.

10- نحوه آنالیز داده ها و آزمون ها و نرم افزارهای مورد استفاده

باید در تکمیل پروپوزال مشخص کنیم که از چه روش هایی برای آنالیز داده استفاده می کنیم. انجام آنالیز آماری با نرم افزارهای مناسب خیلی مهم است. در تحقیق کیفی و نظریه داده بنیاد بیشتر از نرم افزار MAXQDA برای آنالیز استفاده می شود. برای بخش کمی هم از نرم افزارهای SPSS و لیزرل برای رسم مدل استفاده می کنیم. اگر دانشجو پروپوزال پر شده خوب داشته باشد خیلی می تواند در این قسمت مفید واقع شود.


11- منابع مورد استفاده

برای دانشگاه های مختلف نوع منع نویسی متفاوت است و این کار می تواند با دریافت فرمت مربوطه از دانشگاه انجام شود. استفاده از روش APA بسیار معمول است و در بیشتر موارد انجام می شود. دانشجویان باید دقت کنند که تمامی منابعی که در داخل متن بکار رفته است را در لیت منابع وارد کنند. برای این کار می توان از نرم افزارهایی مانند Endnote هم کمک گرفته شود.

نشریات جامعه شناسی

نشریات جامعه شناسی

نام مجله

صاحب امتیاز

آدرس اینترنتی

اسلام و علوم اجتماعي

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

http://soci.rihu.ac.ir/

انتظام اجتماعی

دانشگاه علوم انتظامی

http://entezami.sinaweb.net/

برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی

دانشگاه علامه طباطبایی

http://qjsd.atu.ac.ir/

بیداری اسلامی

سازمان بسیج اساتید

http://www.iabaj.ir/

پژوهش اجتماعی

دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

http://jsr.riau.ac.ir/

پژوهش نامه زنان

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

http://womenstudy.ihcs.ac.ir/

پژوهش های جامعه شناسی معاصر

دانشگاه بوعلی سینا همدان

http://csr.basu.ac.ir/

پژوهش های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی

دانشگاه اصفهان

http://ssoss.ui.ac.ir/

پژوهشنامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

http://economichistory.ihcs.ac.ir/

پژوهشنامه جامعه شناسی جوانان

دانشگاه مازندران

http://jsy.journals.umz.ac.ir/

پژوهشنامه مددکاری اجتماعی

دانشگاه علامه طباطبایی

http://rjsw.atu.ac.ir/

تحقیقات تاریخ اجتماعی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

http://socialhistory.ihcs.ac.ir/

تحقیقات فرهنگی ایران

پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

http://www.ijcr.ir/

توسعه اجتماعی

دانشگاه شهید چمران

http://qjsd.scu.ac.ir/

جامعه پژوهی فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

http://socialstudy.ihcs.ac.ir/

جامعه شناسی اقتصادی و توسعه

دانشگاه تبریز

http://sociology.tabrizu.ac.ir/

جامعه شناسی ایران

انجمن جامعه شناسی

jsi-isa.ir

جامعه شناسی تاریخی

دانشگاه تربیت مدرس

http://jhs.modares.ac.ir/

جامعه شناسی کاربردی

دانشگاه اصفهان

http://jas.ui.ac.ir/

جامعه شناسی هنر و ادبیات

دانشگاه تهران

http://jsal.ut.ac.ir/

جامعه‌شناسی سیاسی جهان اسلام

دانشگاه شاهد

http://iws.shahed.ac.ir/

خانواده درمانی

دانشگاه پیام نور

http://jcft.journals.pnu.ac.ir/

دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی

دانشگاه پیام نور

http://jscd.journals.pnu.ac.ir/

دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی

دانشگاه پیام نور

http://sc.journals.pnu.ac.ir/

رسانه و فرهنگ

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

http://mediastudy.ihcs.ac.ir/

روابط فرهنگی

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دفتر فناوری اطلاعات

http://www.culturalrelation.ir/

زن در توسعه و سیاست

دانشگاه تهران

http://jwdp.ut.ac.ir/

زن در فرهنگ و هنر

دانشگاه تهران

http://jwica.ut.ac.ir/

زن و خانواده

جامعه الزهرا

http://pubs.jz.ac.ir/

زن و مطالعات خانواده

دانشگاه آزاد تبریز

http://jwsf.iaut.ac.ir/

علوم اجتماعی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر

http://jss.iau-shoushtar.ac.ir/

فصلنامه اقتصاد و جامعه

موسسه مطالعات دین و اقتصاد دکتر فرشاد مومنی

http://www.joires.ir/

فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات

انجمن ایرانی و مطالعات فرهنگی

http://jcsc.iaocsc.ir

فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران

دانشگاه تهران

http://ijsp.ut.ac.ir/

فصلنامه جامعه شناسی نهادهای اجتماعی

دانشگاه مازندران

http://ssi.journals.umz.ac.ir/

فصلنامه دین و سیاست فرهنگی

شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

http://www.jrcp.ir/

فصلنامه راهبرد فرهنگ

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

http://www.jsfc.ir

فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه

دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت

http://jzvj.miau.ac.ir/

فصلنامه علمی پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

http://jiss.isca.ac.ir/

فصلنامه علوم اجتماعی

دانشگاه علامه طباطبایی

http://qjss.atu.ac.ir/

فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

http://ciu.nahad.ir/

فصلنامه مطالعات جامعه شناختی ایران

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

http://ssi.iauctb.ac.ir/

فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشریه مطالعات فرهنگ ارتباطات

http://www.jccs.ir/

مجله بین المللی علوم ارتباطات اجتماعی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

http://tijscs.iauctb.ac.ir/

مدیریت سرمایه اجتماعی

دانشگاه تهران

http://jscm.ut.ac.ir/

مدیریت فرهنگی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

http://jcm.srbiau.ac.ir/

مسائل اجتماعی ایران

دانشگاه خوارزمی

http://ijal.khu.ac.ir/

مطالعات اجتماعی ایران

انجمن جامعه شناسی

jss-isa.ir

مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان

دانشگاه الزهرا(س)

http://jwsps.alzahra.ac.ir/

مطالعات توسعه اجتماعی ایران

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

http://jisds.srbiau.ac.ir/

مطالعات جامعه شناختی شهری

دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان

http://urb.dehaghan.ac.ir/

مطالعات جامعه شناسی

دانشگاه آزاد تبریز

http://jss.iaut.ac.ir/

مطالعات جنسیت و خانواده

انجمن زن و خانواده

gfs.wrc.ir

مطالعات راهبردی زنان

شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده

http://www.jwss.ir/

مطالعات زن و خانواده

دانشگاه الزهرا(س)

http://jwfs.alzahra.ac.ir/

مطالعات فرهنگ ارتباطات

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشریه مطالعات فرهنگ ارتباطات

http://jccs.ir/

مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران

دانشگاه تهران

http://jisr.ut.ac.ir/

نامه علوم اجتماعی

دانشگاه تهران

http://jnoe.ut.ac.ir/

نشریه مسائل اجتماعی

دانشگاه خوارزمی

http://ijal.tmu.ac.ir/

نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان(نامه علوم اجتماعی سابق)

دانشگاه تهران

http://jstmt.ut.ac.ir/

سامانه ژورنال­‌یاب ایران

«سامانه ژورنال­‌یاب ایران» رونمایی شد

«سامانه ژورنال­‌یاب ایران» در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (رایسست) رونمایی شد.

به گزارش وبسایت مقاله نویسی isi20 به نقل از ایسنا، امروزه محققان به موازات نگارش مقالات علمی نیاز دارند به شناسایی مجلات مرتبط با موضوع مقاله خود بپردازند تا بتوانند برای انتشار مقاله خود از طریق آن مجلات اقدام کنند.

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در راستای رسالت، مأموریت و اهداف خود در جهت یاری رسانیدن به پژوهشگران، دانشجویان و اعضای هیات علمی کشور، اقدام به ایجاد «سامانه ژورنال­‌یاب ایران» کرده است.

این سامانه، ابزاری جدید برای کمک به پژوهشگران و دانشجویان است که تاکنون مشابه آن توسط برخی از  ناشران بزرگ خارجی مانند الزویر، اشپرینگر، ابسکو و... و با هدف معرفی ژورنال­‌های مناسب به نویسندگان برای چاپ مقالات انگلیسی ارائه شده است.

«سامانه ژورنال‌­یاب ایران» به نویسندگان این امکان را می­‌دهد تا مناسب­‌ترین مجله در حوزه موضوعی مقاله تازه نگاشته شده خود را در مجموعه مجلات معتبر ایران بیابند. بر همین اساس، با عملکردی بسیار ساده جهت جستجوی مجلات مناسب،  فقط کافیست عنوان و چکیده مقاله نوشته شده در فیلدهای مربوطه وارد شود تا طی چند ثانیه فهرستی از مجلات ­ایرانی مرتبط با مقاله نگارش یافته، معرفی و ارائه شود.

در فهرست ارائه شده متغیرهایی چون ضریب­ تاثیر، وضعیت رتبه، پایگاه‌­های نمایه کننده، وضعیت انتشار آخرین شماره، موضوعات اصلی و فرعی و حوزه موضوعی مجلهنیز در اختیار محقق قرار می­‌گیرد که او را در انتخاب مجله یاری می‌­رساند.

این سامانه هم اکنون از طریق وبگاه مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به آدرس www.ricest.ac.ir و به صورت رایگان قابل دسترسی است. برای استفاده، پس از بازکردن وبگاه رایسست لازم است از منوی «پیوندهای سریع» در سمت راست وبگاه، بر روی گزینه «سامانه ژورنال یاب RICeST»  کلید زده شود. در صورت تمایل به اتصال مستقیم به سامانه نیز می‌توان از طریق آدرس  http://journalfinder.ricest.ac.ir اقدام کرد.

آموزش‌محور شویم یا پایان‌نامه بنویسیم؟!

پاسخ «فرهیختگان» به یک سوال پرتکرار دانشجویان

آموزش‌محور شویم یا پایان‌نامه بنویسیم؟!

آموزش‌محور شویم یا پایان‌نامه بنویسیم؟!

با توجه به آیین‌نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، نظام آموزشی یک نظام پژوهش‌محور است؛ چراکه براساس آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته این دانشگاه، ملاک دانش‌آموختگی، داشتن میانگین کل حداقل ۱۴ براساس واحدهای گذرانده آموزشی، دفاع از پایان‌نامه و کسب حداقل نمره ۱۴ از پایان‌نامه است.

به گزارش وبسایت مقاله نویسی isi20 به نقل از «فرهیختگان آنلاین»،  موضوع حذف پایان‌نامه از مقطع کارشناسی‌ارشد از سال 1388 و با صحبت‌های محمد حسینی، معاون وزیر وقت در وزارت علوم مبنی‌بر اینکه قرار است برخی دانشگاه‌ها، شیوه جدیدی را بیازمایند که در آن «آموزش» محور قرار می‌گیرد و پایان‌نامه خودبه‌خود از گردونه کار خارج می‌شود، بر سر زبان‌ها افتاد؛ هر چند که این موضوع از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه به‌طور کامل اجرایی نشده، ولی صحبت‌های چندی پیش مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم باعث شد تا دوباره دانشجویان دانشگاه‌های مختلف که در این مقطع تحصیل می‌کنند، برای فهمیدن وضعیت نهایی برای ارائه یا عدم ارائه پایان‌نامه به تکاپو بیفتند؛ از این رو در گزارش ذیل نگاهی به قوانین آموزشی در دانشگاه‌های مختلف انداخته‌ایم.

 دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، ملزم به ارائه پایان‌نامه

در دانشگاه آزاد اسلامی باید در ابتدا به صحبت‌های مرتضی موسی‌خانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کنیم که در اردیبهشت امسال درباره حذف پایان‌نامه از مقطع کارشناسی‌ارشد گفته بود: «این بخشنامه که در زمینه ورودی‌های ۹۵ است، الزامی نبوده و کاملا اختیاری است. حذف پایان‌نامه با درخواست خود دانشجو صورت می‌گیرد و شورای آموزشی گروه باید این درخواست را بپذیرد و شورای دانشکده باید آن را تایید کند. البته این موضوع در همه گروه‌های آموزشی امکان اجرا ندارد.»

اما علیرضا رهایی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره حذف پایان‌نامه‌ها از مقطع کارشناسی‌ارشد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «امکان حذف پایان‌نامه به‌طور کلی وجود ندارد و بحث جایگزینی آن به صورت موردی با واحد درسی مطرح است.»

او ادامه داد: «اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی سه‌شنبه هفته جاری با حضور ریاست دانشگاه و روسای گروه‌های برنامه‌ریزی و همچنین افراد صاحب‌نظر برگزار می‌شود و قرار است در این جلسه بحث جایگزینی موردی پایان‌نامه با واحدهای درسی به‌عنوان یکی از موارد این جلسه مورد بررسی قرار بگیرد.»

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: «حذف کلی یا موردی پایان‌نامه و جایگزین آن با واحدهای درسی در جلسه پیش رو مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتیجه آن نیز طبیعتا اعلام می‌شود.»

با توجه به این صحبت‌ها و آیین‌نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، نظام آموزشی یک نظام پژوهش‌محور است؛ چراکه براساس آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته این دانشگاه، ملاک دانش‌آموختگی، داشتن میانگین کل حداقل ۱۴ براساس واحدهای گذرانده آموزشی، دفاع از پایان‌نامه و کسب حداقل نمره ۱۴ از پایان‌نامه است.

همچنین تعداد واحدهای درسی در دوره کارشناسی‌ارشد حداقل ۲۸ و حداکثر ۳۲ واحد است که از این تعداد در شیوه آموزشی – پژوهشی ۶ واحد مربوط به پایان‌نامه و مابقی به صورت واحدهای آموزشی خواهد بود و براساس ماده 21 این آیین‌نامه، دانشجو موظف است قبل از شروع نیمسال سوم تحصیلی، موضوع پایان‌نامه خود را با نظر استاد راهنما و تایید گروه آموزشی انتخاب کند.

 دانشگاه پیام‌نور؛ دانشگاهی آموزش‌محور

آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته دانشگاه پیام نور بر آموزش‌محور بودن دانشجویان تاکید دارد؛ چراکه در شیوه آموزشی این دانشگاه، معادل تعداد واحد پایان‌نامه، واحدهای دروس نظری تعیین‌شده توسط شورای تخصصی گروه ارائه می‌شود و یکی از این دروس الزاما درس سمینار (تحقیق و تتبع نظری) یا ارزش دو واحد نظری است.

با این حال اگر شورای‌عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت، دروس جایگزین پایان‌نامه را در سرفصل مصوب مشخص کند، این دروس باید جایگزین پایان‌نامه شود.

 وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی

وزارت بهداشت نیز برای دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته، گذراندن پایان‌نامه را در نظر گرفته است و براساس آیین‌نامه آموزشی این وزارتخانه تعداد واحدهای پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، برای همه رشته‌ها مطابق برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی بین چهار تا 10 واحد درسی است.

آیین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته وزارت بهداشت نیز بر پژوهش بودن آموزش تاکید دارد؛ چراکه براساس ماده 19 این آیین‌نامه تهیه پایان‌نامه بخشی از دوره کارشناسی‌ارشد است که طی آن دانشجو موظف خواهد شد در یکی از زمینه‌های مربوط به رشته تحصیلی خود زیر نظر استاد راهنما به تحقیق و تتبع بپردازد.

در ماده 20 این آیین‌نامه نیز آمده است: «دانشجو موظف است پس از پایان نیمسال اول و قبل از شروع نیمسال دوم و سوم تحصیلی موضوع پایان‌نامه خود را با نظر استاد راهنما مشخص و به تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده برساند و میانگین کل نمرات دانشجو در پایان دوره نباید از 14 کمتر باشد، در غیر این صورت از دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد محروم می‌شود.»

  تفاوت در دانشجویان وزارت علومی

البته شیوه آموزش در آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم کمی متفاوت است، چراکه در این وزارتخانه هر دو شیوه یعنی آموزش‌محور و پژوهش‌محور در نظر گرفته شده است. مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم نیز در این‌باره در مصاحبه‌ای گفته بود: «ماده ۲۵ آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم تاکید می‌کند تنها در شرایط خاص و استثنایی دانشجویان می‌توانند با موافقت و تایید دانشگاه و مراجع قانونی به جای ارائه پایان‌نامه واحد درسی بگذرانند؛ بنابراین اینکه پایان‌نامه به‌طور کلی از دوره کارشناسی‌ارشد حذف شود، به هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نیست.»

وی ادامه داد: «وزارت علوم به هیچ‌عنوان برنامه‌ای برای حذف پایان‌نامه از مقطع کارشناسی‌ارشد ندارد و دانشجویانی که به دوره‌های آموزشی - پژوهشی مقطع کارشناسی‌ارشد ورود پیدا کنند، باید پایان‌نامه ارائه دهند. نظام آموزش عالی در مقطع آموزشی - پژوهشی کارشناسی‌ارشد براساس پایان‌نامه تعریف شده است و به هیچ‌عنوان در آینده نیز دنبال حذف آن در دانشگاه‌ها نیستیم.»

از سوی دیگر براساس آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم تعداد واحدهای درسی در دوره کارشناسی‌ارشد حداقل 28 و حداکثر 32 واحد است که از این تعداد در شیوه آموزشی - پژوهشی چهار تا 6 واحد مربوط به پایان‌نامه و مابقی به صورت واحدهای آموزشی است. همچنین ملاک دانش‌آموختگی در دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم داشتن میانگین کل حداقل 14 واحد براساس واحدهای گذرانده آموزشی و دفاع از پایان‌نامه است و تاریخ دانش‌آموختگی دانشجویان روز دفاع قابل‌قبول از پایان‌نامه در شیوه آموزشی - پژوهشی یا زمان ثبت آخرین نمره در شیوه آموزشی در نظر گرفته شده است. با تمامی این تفاصیل می‌توان عنوان کرد که انتخاب پژوهشی یا آموزشی بودن دوران تحصیل دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته برعهده خود دانشگاه‌ها است؛ چراکه پیش از این نیز سیدضیاء هاشمی، سرپرست وقت وزارت علوم عنوان کرده بود که اگر کسی بخواهد به جای پایان‌نامه‌ها از دوره‌های آموزشی و واحدهای پژوهشی استفاده کند، این مساله منوط به اختیارات و تصمیم‌گیری دانشگاه‌ها است.

اخبار سایت

نکات آموزنده: ++ خواندن انسان را کامل مي‌کند؛ سخنراني او را مي‌سازد و نوشتن به او دقت مي‌آموزد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 06 دیماه 1398 روز جمعه با تدریس استاد مهدی عشقی در تهران برگزار شد. ++ ++ کارگاه کاربردی پروپوزال نویسی 18 آبان ماه روز جمعه برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاه تهران در 15 شهریور و 05 ، 26 مهر و 03 و 24 آبان ، 02 اسفند ماه با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاه علم و صنعت در 09 و 16 اسفند ماه با تدریس دکتر مهدی عشقی برگزار شد. ++ ++ ++ کارگاه مقاله نویسی در دانشگاههای بقیه الله, تهران در تاریخهای 21 تیر و 15 شهریور ماه 1397 برگزار شد. ++ ++ کارگاه روش تحقیق کاربردی در شرکت سایپا در تاریخهای 9 دیماه 1395 برگزار شد و دوره بعدی در 16 دیماه 1395 برگزار شد. ++ ++ کارگاه مقاله نویسی ISI در دانشگاه مالک اشتر تهران در 31 تیرماه 1396 برگزار شد. ++ ++ کارگاه کاربردی مقاله نویسی ISI در 06 خرداد ماه 1395 روز پنجشنبه با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد. ++ ++ کارگاه دیگر مقاله نویسی ISI در 20 اردیبهشت ماه 1395 روز دوشنبه با تدریس استاد مهدی عشقی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد. ++ ++ بیست و یکمین دوره کارگاه پروپوزال نویسی و پایان نامه نویسی با رویکرد روش تحقیق کاربردی و استخراج مقاله در روز جمعه 01 مرداد 95 در تهران برگزار شد. ++ ++ دوره های برگزاری شده در دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، و در شهرستانهای، دانشگاه تبریز (سه دوره)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، کالج دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مقدس، مرکز جامع روانشناسی استان گیلان (رشت)، اصفهان (باغ زیبای غدیر)، موسسه آموزشی وزارت بازرگانی)شهر زیبای شیراز، تبریز میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، دانشکده فنی حرفه ای سماء دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب با شرکت پژوهشگران فعال این شهرها برگزار گردید. ++ امیدواریم شهر بعدی، شهر زیبای شما باشد. ++ وبسایت مقاله نویسی ISI20 ++ ++ فاتح یک قله، به آنجا حمل نشده است.

تبلیغات

مطالب ناب مقاله ای

جدیدترین مطالب (اخبار دکتری - دانشگاهی)

مطالب ویـــــژه

طراحی سایت : شرکت ایفانت | سئو : سایت آمابک